Chillen op het strand, een fotoserie van Tadao Cern in Panorama Mesdag

TADAOCERN - Comfort Zone-15Deze week was ik bij een voorbezichtiging van de nieuwe tentoonstelling Comfort Zone in Panorama Mesdag. Het zijn foto’s van badgasten, liggend op het strand. De maker, Tadao Cern uit Litouwen, gaf er toelichting bij.

In 2013 keerde Tadao Cern terug naar het strand uit zijn jeugd, en was geïntrigeerd door de volledige overgave van de badgasten. Vaak lagen de mensen te slapen, soms met een handdoek of krant over hun gezicht, anderen hadden zich omgedraaid en lagen op hun buik. Duidelijk was dat ze helemaal relaxt waren.

Niet-perfecte lichamen
Kennelijk gelden op het strand andere regels dan erbuiten, op straat, dacht Tadao Cern. De mensen geven zich over aan de zon en de zee. Ze durven zich bloot te geven en ze dommelen vaak weg. Hij vatte het plan dat op foto’s vast te leggen, maar zodanig dat de mensen het niet merkten. Bovenop een vier meter lange stok maakte hij een camera vast zodat hij de mensen mooi van boven vast kon leggen. Zijn vrouw liep wat verder op en hanteerde de drukknop van de camera. Tadao: “Het was vaak nog enigszins manoeuvreren voordat ik precies de juiste hoek te pakken had. Als het zover was liet ik een groene stip zien aan mijn vrouw, ten teken dat ze af kon drukken.”

Als onverwachts mensen toch iets in de gaten kregen had hij een verhaaltje klaar: “We zijn hier de natuur aan het fotograferen, en af en toe zijn er ook mensen, dat nemen we gelijk mee.” Mooi of lelijk, dik of dun, dat maakte Cern niet uit. “Wat omschreven wordt als perfecte lichamen vind ik niet bijzonder interessant, eigenlijk vervelend, de niet-perfecte lichamen zijn veel interessanter.”

Comfortzone
Toen hij begon was het een waagstuk. Het wist niet of het zou lukken en hoe de mensen zouden reageren. Maar toen hij de eerste dag een foto schoot van twee oudere dames naast elkaar op een badlaken, de linker met badpak met rode stippen en de rechter met een wit hoedje op haar gezicht, was hij opgelucht. “Yes, het kan!” In twee maanden tijd schoot hij de hele serie.

Tado Cern: “De mensen zijn daar volledig in hun ‘comfortzone’, helemaal op hun gemak. Ook als je als kijker naar die foto’s kijkt, voel je je op je gemak. Dat komt ook omdat je het gezicht van die mensen niet ziet. Zou dat wel het geval zijn, dan voel je je als kijker meteen wat opgelaten.” Cern vond het heel mooi dat zijn eerste museumtentoonstelling in Panorama Mesdag plaatsvond, waarvan het belangrijkste werk, het Panorama, ook het strand tot thema had.

Van vissersdorp naar badplaats
De nieuwe directeur van Panorama Mesdag, Diederik von Bönninghausen, die er ook bij was: “De fotoserie toont een intrigerend contrast: Mesdag schilderde de weidsheid van het strand en negeerde liever dat Scheveningen veranderde van vissersdorp naar badplaats. Had hij ooit kunnen vermoeden dat het strand tegenwoordig een vrijetijdsbestemming is waar iedereen ongegeneerd zichzelf kan zijn in niet meer dan een reepje textiel?” We lopen naar boven en zien op het grote doek van Mesdag centraal de bomschuiten. Maar aan de rechterkant begint al het strandvermaak met de typisch rieten overdekte rieten strandstoelen.

Minder zorgen maken
Tadao Cern: “Als ik een boodschap mee wil geven is dat we ons minder zorgen moeten maken over wat de ander van ons vindt of denkt.” Er wordt ook een speurtocht voor kinderen georganiseerd waarbij ze bepaalde details in de foto’s op moeten sporen. Als het lukt is er een klein presentje als beloning. Tadao Cern tot slot: “De details onthullen niet alleen de verhalen van de badgasten, maar ook die van onszelf.”

321 getoond, 50 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *