Haagse Arabesken: ’t Hooftshofje.

Haagse Arabesken logo nr 273De varianten Hooft, ’t Hooft en THooft komen we alle drie tegen vandaag. De dichter, het hofje en de maker van mooie Delftse tegels waar eens goed naar gaan kijken. Uniek door haar techniek!

Overzichtsimpressie koraypoyraz.com ©

Overzichtsimpressie koraypoyraz.com ©

Assendelftstraat 53-89Locatie: Assendelftstraat 53-89 (Kortenbos)
Het testament van Angenis Hooft was zo uitgebreid en specifiek wat betreft haar eigen uitvaart en de nalatenschap, dat de notaris, haar buurman op de Lutherse Burgwal, zelf werd aangesteld als executeur. Voor de Haagse bezittingen dan, die in Amsterdam vielen onder een andere regent. De beide namen staan vermeld op de ‘kuif’ onder die van Angenis met hun wapen.

Angenis Hooft, E. van Velsen en C. Steen met hun familiewapens op de 'kuif'.

Angenis Hooft, E. van Velsen en C. Steen met hun familiewapens op de ‘kuif’.

Dit waren respectievelijk E. (Eduard) van Velsen (not.) en C. (Cornelis) Steen. Beiden hadden een eigen kamer in het hoofdgebouw, en dat is voor de huidige regenten (zie prima wiki) nog steeds zo, al wonen die er niet meer zelf. Angenis’ grootvader was geboren als Luytjesz en begon als kistenmaker. Hij verhuisde begin 17e eeuw naar Amsterdam, werd koopman en maakte fortuin. Hij kocht van de dichter P.C. Hooft twee panden aan de Leliegracht en nam meteen diens naam en wapen aan.

Rouwbord Angenis Hooft - Grote Kerk - Den HaagHet hoofd dat boven de naam van Angenis op de kuif staat en op haar rouwbord in de Grote Kerk (bijzonder verhaal) → is niet zozeer een portret van haar zelf, als een wat vrouwelijker ogende versie van de kop met krachtige Grieks-Romeinse neus en kaak die op het adelsdiploma uit 1639 van de ‘echte’ Hooft prijkt (scrollen tot halverwege en in Moerkapelle).

Het verhaal over de hof leest u op de mooie eigen site en toen Koray de impressie maakte in 2012, werd net bij het laatste, grote onderhoud het dak geïsoleerd. De borden

Plaquette over grote renovatie van 1938.

Plaquette over grote renovatie van 1938.

links van de ingang legden een en ander toen uit en anders nog hier. De ‘t verwijst dus als lidwoord naar de hof en is hier geen deel van de naam van de stichtster.

Als achternaam komt ’t Hooft vaker voor, wij kennen er een charmant voorbeeld van (hoi Els!), maar de naam THooft komt u wellicht het meeste tegen als variatie. Niet naast de bel, maar elders op gevels van panden. De Delftse firma de Porceleyne Fles (van 1653) kende een kwijnend bestaan in het eigendom

Klik voor de coderingen.

Fles en JT, klik voor coderingen.

van twee dames Piccardt als eigenaresses totdat in 1877 Joost Thooft zich associeerde in de aardewerkfabriek. Er wordt dan vooral klassiek Delfts blauw gemaakt en panelen in tegels als een reproductie van bestaande, bekende schilderijen. A. Labouchere komt als stagiair in 1881 binnen en later als mede vennoot komen de nieuwe tegeltableaus op gebouwen getekend met de fles en dan de initialen TL of beide namen geheel uitgeschreven, zoals we vorige week zagen op de badvilla aan de Badhuisweg.

Thooft & Labouchere op de Laan van Meerdervoort in sectiel, klik)

Thooft & Labouchere op de Laan van Meerdervoort in sectiel, klik!

Van de finesses en voortgang in de technieken van het Delfts blauw waar de Porceleyne Fles nog steeds groot op inzet, weten wij niet zoveel. De ontwikkeling van de tegeltableaus is wel goed te volgen. Net als het Haagse Rozenburg (Arabesk nr. 103) kregen de tegels steeds meer reliëf, waardoor letters en vormen in het tableau nog meer contrast kregen dan alleen door de kleur.

Reclametableau in Bussum, sectiel in extremis!

Van Houten in Bussum, sectiel in extremis!

Thooft & Labouchere waren de ontwikkelaars van de zg. sectieltechniek (nr. 178) waarbij ook de vorm van de tegel niet meer een vierkant of rechthoek was, maar echt de afbeelding ging volgen.

Die unieke manier van het opbouwen van een heel tableau geeft een geweldig resultaat →, maar vraagt een buitengewone manier van ontwerpen en uitvoeren om het spectaculaire resultaat te breiken. Dat evolueerde van de eenvoudiger voorbeelden als vorige week op

Station Roosendaal, de vorm bepaalt de afbeelding.

Roosendaal, de vorm bepaalt geheel de afbeelding.

Scheveningen tot exclusieve en ongeëvenaarde resultaten zoals op de Laan van Meerdervoort (↑↑ Arabesk nr. 45), voor Van Houten in Bussum ↑ en de duizelingwekkende lucht bij ondergaande zon ← op het station van Roosendaal.

Volgende week eens kijken welke kant we opgaan. Meer tegels of meteen weer wat hofjes achter mekaar? Uw stem telt zwaar mee in de weging! Tot die tijd zijn de aanvullingen en opmerkingen weer zeer welkom en is er nog de interactieve kaart ↓.

2210 getoond, 72 bekeken

One thought on “Haagse Arabesken: ’t Hooftshofje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *