Haagse Arabesken nr. 8 (3): de oplossing

Chris en ik hadden het er 3 weken geleden nog over tijdens een verrassingstourtje (aanrader!). Brasserie HP Mutters als hommage aan de vermaarde “Nederlandsche Meubelfabriek H.P. Mutters & Zoon” aan hetzelfde plein.
Meer over de fabriek na de Lees verder… maar de actualiteit betrof dat zij een bijdrage hebben geleverd aan het interieur van de afgelopen zondag 100 jaar geleden gezonken Titanic.

Locatie: Piet Heinplein 3 (Zeeheldenbuurt)

Overzichtsimpressie door Koray Poyraz (C)

We zijn nog aan het leren en deze week was zo’n momentje: al ruime tijd stond deze Arabesk in de planning en vervolgens gingen zo’n beetje alle locale media en instellingen ermee ‘aan de haal’! Maar ja, een week eerder was het Pasen en de haasjes vonden we té leuk om niet te doen!

Het Haags Gemeentearchief had afgelopen zaterdag op de Dag van de Haagse Geschiedenis als klapstuk Mutters en de Titanic. Voor de 499.900 Hagenaars die het gemist hebben, de expositie blijft nog tot vrijdag beschikbaar aan de de Kalvermarkt. Voor info: hier en het filmpje laat zien, dat er gelukkig meer is te vinden dan alleen de vermelde “Powerpoint-presentatie”!

Dagblad van Zuid Holland en ‘s-Gravenhage 20 april 1864

H.P. Mutters & zoon was een Haags familiebedrijf van formaat, dat begon in 1815 als een kleine meubelwerkplaats in de Molenstraat. Vader Johannes stuurde zijn zoon Hermanus Pieter (H.P. net als de komende zonen) naar Brussel om daar de laatste mode en moderne productiemethoden te leren. Na terugkomst sloeg dat aan in Den Haag en kon er na diverse uitbreidingen ook een showroom op stand worden geopend (zie advertentie). Vervolgens werd de werkplaats alsnog te klein voor de meer dan 90

Mutters’ Klein Mauritshuis

het echte ‘Suikerpaleis’

medewerkers en werd in het onontgonnen veengebied van wat nu het Piet Heinplein / Trompstraat heet een echte fabriek gebouwd in 1866 en ernaast in 1913 door neef Johannes Mutters het woonhuis voor zijn oom H.P., het “Klein Mauritshuis“.

Wat een geluk!

De Titanic. Vanaf de 3e generatie Mutters werden de vleugels pas echt uitgeslagen. Deze H.P. had zijn opleiding in Parijs genoten en werd bevriend met buurtgenoot Kon. Willem III. Dit leverde opdrachten op als de verbouwing van Paleis Noordeinde en de inrichting van de Koninklijke wachtkamers op de stations Staatsspoor en HS, alsmede het predicaat Koninklijk. Andere opdrachten waren de inrichting van een luxe kajuit voor een schip van de HAL, wat resulteerde in een grote opdracht in 1896 voor de oceaanstomer “Rotterdam“. Deze werd niet gebouwd in Nederland, maar door de werf Harland & Wolff uit Belfast.
Deze werf begon in 1907 aan een project voor de zuster-maatschappij van de HAL, de White Star Line. Zij bestelden 3 schepen van wat de Olympic Class zou worden: enorme schepen met een opmerkelijk goede 3e Klasse voor het massa- vervoer van emigranten naar de VS. Hier werd door de aantallen passagiers het geld verdiend, maar de 1e Klasse moest de kwaliteit van de 5* Grand Hotels van die tijd minstens evenaren. Mutters mocht dan ook de 24 suite-hutten van de 1e klasse betimmeren en inrichten. Daarnaast werden de meubels voor het verandadek geleverd, voor het ‘palm-court’ en de rooksalon.

Verder lezen over Mutters en Titanic:

Volgende week beginnen we eindelijk met de serie Apotheek April, maar tot die tijd zijn alle aanvullingen zeer welkom hier en de tips op:

8 thoughts on “Haagse Arabesken nr. 8 (3): de oplossing

  1. klein Mauritshuis had men nooooooit mogen afbreken
    Dat zou een hilton Hotel met astronomische inkomsten hebben opgeleverd (euro’s wel te verstaan… )

    Wie hebben de sloop toegestaan en kunnen die niet alsnog in het gevang ? De stad is zeker 100 miljard aan inkomsten door de neus geboord (denkend aan minimaal 3450 jaar hotel op dit locatie).

  2. Zit weer een heleboel zoek- en typewerk in. Dank daarvoor.

    Een oom van mij, die bij Mutters werkte, heeft o.a. het interieur van het Congrescentrum vervaardigd.
    Het was voor hem een droevige tijd toen de zaak door de Klerk werd overgenomen.

  3. Tijdens een boottrip met de Willemsvaart vielen me deze “Haagse Tieten” daar op de hoek al op. Nu ook het hele verhaal er bij. Mooi weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *