HMC gebruikt veilige zorgmessenger voor samenwerking met huisartsen

HMC_mobiel_en_web_01Bijna alle huisartsen gebruiken het digitale platform ZorgDomein om patiënten door te verwijzen naar eerste- en tweedelijns vervolgzorg. In de regio Haaglanden start HMC als eerste ziekenhuis met het gebruik van de zorgmessenger geïntegreerd in de ZorgDomein omgeving. Zorgverleners die deelnemen aan ZorgDomein kunnen onderling informatie uitwisselen over een patiënt, in een beschermde, veilige omgeving. Het is nu bijvoorbeeld voor huisartsen mogelijk om met deze berichtenservice voortaan veilig te communiceren via hun mobiel of computer met de specialisten van het ziekenhuis. De naam van deze service is ZorgDomein Patiëntoverleg.

Eén van de belangrijkste voordelen van de zorgmessenger is dat deze beveiligd is, waardoor privacy gewaarborgd is. Iets wat bij WhatsApp bijvoorbeeld niet zo is.

Patiëntoverleg
Patiëntoverleg is geïntegreerd in het digitale ZorgDomein-platform. Walter Balestra, CEO van ZorgDomein: “De messenger is bedoeld voor al die momenten waarop huisartsen, specialisten en andere zorgverleners veilig en efficiënt willen overleggen over niet-spoedeisende patiënten. Zij vinden het daarbij heel handig dat ze patiëntinformatie kunnen meesturen en opslaan in het eigen informatiesysteem.”

Werking (voor verwijzers: Meld u aan)HMC_Patient_dokter_gesprek_aangepast
Het is heel simpel. Huisartsen en andere zorgverleners met een persoonlijk ZorgDomein-account kunnen de zorgmessenger eenvoudig en kosteloos op hun computer of mobiele telefoon activeren. Zorgverleners zonder ZorgDomein-account kunnen zich eveneens kosteloos aanmelden via de website van ZorgDomein. Als je uit de voeten kunt met WhatsApp, dan kun je ook overweg met ZorgDomein Patiëntoverleg.

Herkenbaar
In o.a. Rotterdam is afgelopen jaar proefgedraaid met ZorgDomein Patiëntoverleg. De reacties uit de proef zijn enthousiast: “Patiëntoverleg is een prettige manier van overleggen met de huisarts: ik krijg de patiëntgegevens erbij en kan de vraag op mijn gemak beantwoorden. Aan de telefoon moet ik altijd ter plekke antwoord geven, soms zelfs bij een patiënt aan het bed. Dat komt de zorg niet ten goede”. De nieuwe messenger zorgt volgens huisartsen in de regio niet voor een overvloed aan berichten: “Je stelt alleen zakelijke, werk gerelateerde vragen. En er zit bovendien ook een ‘uitknop’ op Patiëntoverleg. Dan ben je even niet beschikbaar. Klaar.”

7937 getoond, 68 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *