Kwart patiënten reist ver voor operatie aan wervelkolom

Uit Zeeland, Noord-Brabant en zelfs uit Duitsland: ruim 1 op 4 patiënten komt van ver voor operaties aan de wervelkolom. Dat blijkt uit gegevens van Neurospine, een zorgmaatschap van neurochirurgen binnen HMC (Haaglanden Medisch Centrum). Waarom? Vooral om snel weer verder te kunnen, vertellen patiënten.

Voor de beste zorg gaan steeds meer patiënten verder op reis, blijkt uit verschillende onderzoeken. Vooral voor planbare operaties zijn patiënten bereid te reizen. Recent onderzoek naar de patiëntenpopulatie van Neurospine bevestigt dit. Afgelopen jaren reisde 22% van de hernia-patiënten meer dan 30 kilometer, 26% kwam van ver voor een kanaalverwijding en meer dan 40% reisde een of meer ziekenhuizen voorbij voor een spondylodese bij Neurospine.

Mevrouw Naudin ten Cate uit Duitsland is één van deze patiënten. Zij kon op het laatst niet meer dan 50 meter lopen. Er zat niets anders op dan een operatie aan haar rugwervels. Maar geen haar op haar hoofd dat ze zich zou laten behandelen in Duitsland, waar ze woont. “Ik heb 9 maanden op de wachtlijst gestaan voor de neuroloog bij mij in de buurt, en toen ik aan de beurt was, was die met pensioen.”

Binnen 2 weken geopereerd
Ook voor mevrouw Spaans uit Soest was het erg belangrijk dat ze snel zou worden behandeld. Al een half jaar had ze ernstige rugklachten. In mei werd al een hernia geconstateerd, maar de aanbevolen rust mocht helaas niet baten. “Ik kon tot mijn frustratie niet meer volledig werken. Privé zet je alles aan de kant en thuis doe je ook niet veel meer.”

Mevrouw Naudin ten Cate wandelt weer.

Mevrouw Naudin ten Cate wandelt weer.

Via via had mevrouw Spaans al eens gehoord over Neurospine. “Mijn vriendin is er geopereerd en zij werd erg goed begeleid.” De wachttijden waren echter doorslaggevend voor Spaans. Bij haar in de buurt zou het nog 3 maanden duren voor ze geopereerd kon worden en bij Neurospine slechts 2 weken. “Je wilt verder, weer alles kunnen doen. Nog 3 maanden, daar zat ik echt niet op te wachten. Ook niet omdat ik gewoon een drukke baan heb.”

Goed geholpen
Dat mevrouw Spaans ruim een uur reistijd heeft om bij Neurospine in Leidschendam bij HMC Antoniushove te komen en mevrouw Naudin ten Cate zelfs meer dan twee uur, dat deert ze niet. Spaans: “So be it. Als je maar goed geholpen wordt en van je problemen af komt.” En Naudin ten Cate: “Ik rijd heel graag 2,5 uur voor deze zorg. Laatst heb ik weer 4,3 kilometer gewandeld, dat is toch fantastisch!”

Vertrouwd in het ziekenhuis
Bijkomend voordeel is dat Neurospine onderdeel is van een gewoon ziekenhuis, vult Spaans aan. “Mochten er complicaties zijn, dan hoef je niet verplaatst te worden zoals in een particuliere kliniek. Ja, dat vind ik echt een geruststelling.” Ook mevrouw Naudin ten Cate had het gevoel in goede handen te zijn. “Als er iets was, kon ik direct contact opnemen, maar gelukkig was dat niet nodig.”

2296 getoond, 73 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *