Vorige week presenteerde Brabant 2018 zijn eerste plannen als kandidaat Europese culturele hoofdstad. Met de presentatie van het zogenaamde ‘bidbook’ kunnen Brabanders en de rest van de wereld al zien wat er straks gaat gebeuren. Speciaal voor de samenstelling van het bidbook is randstedeling Martijn Sanders, oud-directeur van het Concertgebouw Amsterdam, aangetrokken. Hij moet, tegen een niet-geringe vergoeding, 5 gemeenten en de provincie Brabant zover krijgen dat ze 140 miljoen euro beschikbaar stellen om in 2018 Europese culturele hoofdstad te worden. Dat budget is meer dan de andere vier kandidaten (Den Haag, Utrecht, Euregio Maastricht (favoriet?) en Leeuwarden (de beste url)) beschikbaar hebben. Volgens Martijn Sanders zou het evenement zeven miljoen bezoekers moeten trekken, waarvan er drie miljoen mensen één of meerdere dagen in Brabant zullen blijven. Het evenement zou 430 miljoen euro moeten opleveren voor Brabant. 7 miljoen mensen die gemiddeld 60 euro per persoon uitgeven dus. Zouden er ook 20.000 mensen per dag (extra?) naar Den Haag komen als we Europese culturele hoofdstad worden? ‘Alle investeringen worden dubbel en dwars terugverdiend. Elke in een Culturele Hoofdstad geïnvesteerde euro levert gemiddeld twee euro op, maar dit rendement kan oplopen tot wel tien euro’ aldus www.denhaag-2018.nl. Tot zover de financiële kant, voor wat het waard is. Geen idee of deze getallen realistisch zijn.

De aanpak van Brabant om culturele hoofdstad te worden spreekt mij aan. Het motto is ‘De kunst van het samenleven’. Geen boegbeeld als Constantijn Huygens, maar een organisatieteam dat is samengesteld uit bestaande culturele initiatieven. Het programma bestaat nu uit meer dan 100 projecten. De belangrijkste 40 staan in het bidbook: Piet Hein Eek bouwt van sloophout en vrachtwagens een kunstenaarswijk in Breda, het gebied De Heus in den Bosch wordt omgebouwd tot de Tuin der Lusten, geïnspireerd op het Schilderij van Jeroen Bosch, het STRP Festival in Eindhoven duurt een heel jaar en ook carnaval (met een ruilbeurs voor praalwagens) en de Tilburgse kermis worden ingezet om van 2018 een cultureel feestje te maken. Of dit allemaal voldoende is om de plannen van de andere steden te overtreffen blijft natuurlijk de vraag, maar door de culturele instellingen zelf nadrukkelijk een stem te geven bij het maken van de plannen, die plannen nu al te presenteren en vervolgens te luisteren naar de inwoners en de plannen bij te stellen gaat culturele hoofdstad 2018 wel leven. En dat is ook waar de commissie die de keuze moet maken naar kijkt: in hoeverre is het evenement verankerd in de samenleving.

Op dat gebied is er nog veel te doen in Den Haag. Ja, ‘we’ hebben de ambitie uitgesproken om culturele hoofdstad 2018 te worden en we hebben genoeg bijzondere culturele projeten om die ambitie waar te maken. Ik heb vrijdag genoten van de voorstelling ‘Schuldeisers‘ van het Nationale Toneel in Theater aan het Spui, het Gemeentemuseum Den Haag en het Mauritshuis hebben de handen ineengesloten om ook tijdens de verbouwing van het Mauritshuis de topstukken te tonen aan het publiek en ik kijk uit naar Jazzin’ The Hague, om maar een paar voorbeelden te noemen. Er is, vast wel tegen een geringe vergoeding, een directeur aangesteld en een projectgroep opgetuigd en de wethouder Marjolein de Jong heeft het Europees parlement toegesproken, maar rondom culturele hoofdstad 2018 blijft het stil in Den Haag. OK, er rijdt een busje door de stad die de inwoners vraagt met ideeën te komen, maar waar blijven de plannen van de culturele sector? Delen ze de ambitie om culturele hoofdstad 2018 te worden en hebben ze, net als in Brabant, hun krachten gebundeld om met een orgineel bidbook te komen, dat wordt gedragen door de inwoner? Geen idee…

Die ideeënbus levert overigens wel heel veel leuke ideeën op om Den Haag nog aantrekkelijker te maken. Een paar voorbeelden van de inmiddels honderden ideeën die zijn ingediend:

Allemaal ideeën waar je geen culturele hoofdstad voor hoeft te worden. Kunnen we de tijd en het geld dat nodig is om culturele hoofdstad te worden niet beter gebruiken door een aantal ideeën van de inwoners te realiseren? Geen ingewikkelde procedures en bidbooken om 140 miljoen te mogen investeren, maar Den Haag op de kaart zetten door samen met de inwoners de beste ideeën te selecteren en die vervolgens uit te voeren. Zo betrek je de inwoners echt om Den Haag nog aantrekkelijker te maken.

En die inwoners zijn de belangrijkste ambassadeurs, daar kan geen culturele hoofdstad tegenop!

Speciaal voor de bloggers van DenHaagDirect organiseert Den Haag culturele hoofdstad 2018 maandag 16 april van 19.00 tot 21.00 uur een discussie bijeenkomst in 330Live. Ik ben benieuwd wat die bijeenkomst voor nieuwe ideeën en inzichten oplevert!

  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Hyves Voeg toe aan je Facebook-profiel Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter