Nieuw plan: zwevende veerpont vervangt kabelbaan Scheveningen Haven

Bron: Denhaag.nl

Het plan voor het bouwen van een kabelbaan in de haven van Scheveningen is vervangen door de bouw van een zwevende veerpont met 60 meter hoge brug.

Deze zogeheten ‘zweefpont’ biedt bezoekers van de haven de mogelijkheid om de oversteek van het ene havenhoofd naar het andere havenhoofd te kunnen maken.

Constructie
De zweefpont is een bakje dat is bevestigd aan een hoge hangbrug en beweegt op oeverniveau heen en weer tussen de beide havenhoofden. Door deze constructie wordt de boulevard van Scheveningen over de havenmond ‘doorgetrokken’.

Volgens de gemeente Den Haag zal het scheepvaartverkeer niet gehinderd worden tijdens het gebruik van de pont. De zweefpont zal daarom niet gebruikt kunnen worden wanneer er schepen de haven binnen- of uitvaren.

Hoog en droog
Wie met de pont de oversteek maakt betaalt € 2,50 voor het tochtje. Maar wie geen hoogtevrees heeft kan geheel gratis hoog en droog bovenlangs tussen beide havenhoofden oversteken.

Op ongeveer 60 meter boven het water wordt de hangbrug gebouwd waar het pontje aan hangt. De overdekte bovenkant van de brug is te bereiken via een trap of één van de vier liften (2 aan elke oever). De liften hebben een capaciteit van 20 personen zijn ook geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

De twee torens van de brug (ruim 60 meter hoog), waarin trappen en liften zijn verwerkt, zullen worden geflankeerd door twee beelden.  Deze beelden heten ‘Mooi’ (vrouw) en ‘Reus’ (man) en zijn gebaseerd op een Scheveningse legende.

Volgens wethouder Marnix Norder (Stadsontwikkeling) is het noodzakelijk dat beide havenhoofden met elkaar worden verbonden vanwege de herontwikkeling van het gebied. De zweefpont met hangbrug zorgt volgens Norder voor een betere bereikbaarheid van de voorzieningen in het havengebied.

Kosten
De kosten van dit plan bedragen ongeveer 6,5 miljoen euro. Deze maand spreekt de gemeenteraad over de uitvoering van de werkzaamheden. Naar verwachting is de zweefpont met bijbehorende brug in 2017 gereed.

Hoe denk jij over dit plan? Is dit een goed alternatief voor de kabelbaan of moet er iets heel anders worden gedaan? Laat het hieronder achter in een reactie!

 

10 thoughts on “Nieuw plan: zwevende veerpont vervangt kabelbaan Scheveningen Haven

  1. Danny, als het Arthurs idee is dan moeten we nog een paar van die luchtbruggen bedenken, met elkaar koppelen en er een nieuwe fietstour van maken.

  2. Het was Arthurs idee, Andreas. Alleen had ik als laatste gereageerd op zijn computer. Oeps!

    Maar een baan van de Vulpen naar het Strijkijzer lijkt me ook wel wat. Niet als kermisattractie natuurlijk, maar als rationele, snelste verbinding van CS met HS!

  3. Goed idee Danny, zo’n toren op Plein 1813. En dan een hangbrug naar de toren van de Grote Kerk: de Marnix Norderoversteek lijkt mij een passende naam. Kun je de Paleistuin mooi van boven zien.

  4. sorry, complete waanzin.

    zullen we ook een mooie toren op plein 1813 zetten, zal ook een succes zijn, heeft niets met scheveningen te maken, je krijgt er ook meteen wel een hotel of twee bij. daarom is deze brug er. dat stuk grond levert veel meer op, verkopen al dat duin. Brug erbij en klaar, weer geld voor nu binnen.

  5. Cool. Ik ben voor. Dit heeft stijl! En het lijkt me helemaal niet duur. Nu nog een oplossing voor de pier en Scheveningen gaat weer wat worden! Misschien moeten ze diezelfde ontwerpers vragen voor de pier iets te bedenken.

  6. Prachtig ontwerp. Past juist wel in Scheveningen.
    Is toch geweldig als je als schipper zo begroet wordt door die beelden met visnetten in hun handen als je de haven inkomt. Past uitstekend bij de sfeer van een havenplaats. Ik denk dat we hier in Scheveningen trots op gaan worden! In ieder geval veel beter dan een kabelbaan. Die hoort in de bergen!

  7. Onzinnig. Te duur. Leuk in Barcelona of Valencia. Dit is Scheveningen mensen… Waar moeten al die toeristen hun auto laten? Op het Norderparkeerplein?

  8. Al eens in Rochefort Fr. wezen kijken naar de “Le Pont Transbordeur”? Hier is dus niets nieuws aan de knikker, maar wel een goede oplossing en zeker fraaier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *