45 thoughts on “Nieuwe logo Den Haag gebaseerd op oud stadswapen

  1. overigens spreekt Baldewsingh’s opmerking boekdelen over ‘s mans mening over tijdsbeelden:
    Het zou volgens hem ouderwets zijn om wapens af te zweren? Als PVDEEAAAIER……
    Als er IETS belegen en gaapverwekkend achterhaald is, is het een verzonnen beeld met
    twee op NIETS slaande woestijnbewoners ernaast, die elkaar duidelijk om te braken vinden.
    En daar dan het woord vrede onder…….. Hoe komt het in welke kop dan ook op??

  2. Voorlopig staat de “ontplofte kraai” waar ik toch wel aan gewend en op gesteld ben geraakt,
    nog overal op………
    Toch maar niet? Of is het begin van 2014 een rekbaar begrip?

  3. Helemaal gelijk, Inge. In de heraldiek is links rechts, omdat gekeken wordt vanuit de drager. Op dezelfde wijze redeneert een chirurg bij de patiënt die voor hem ligt, anders zet hij het verkeerde been af.

    De leeuwen keken altijd recht naar de toeschouwer, maar dat werd te confronterend en agressief gevonden. Om dat zelf te ervaren hangen ze nog zo boven de deur van de Nederlanden van 1845 in het centrum (kantoorboekhandel Berlage en Knossos, de Griek)

  4. Omdat het te moeilijk is, zelfs voor Hagenezen, die nimmer hun hand voor een probleempje met links omdraaien, om een ooievaar die voor zich uitkijkt af te beelden.

  5. Kan iemand mij zeggen waarom de ooievaar altijd naar links kijkt.. Ik hoor het graag.ik geef presentaties verzorgingstehuizen in den haag en dat is een vraag 1 van een van de toehoorders.
    Jeanne

  6. Dit is inderdaad niet het nieuwe logo. Het nieuwe logo wordt in 2014 gepresenteerd en is voor een groot deel gebaseerd op het stadswapen van Den Haag.

    Heb het artikel aangepast, excuses voor de verwarring

  7. OK, dat met die Chinees, daar moesten we vroeger vréselijk om lachen. En niemand kon indertijd de racisten van de Centrumpartij zo goed in hun hemd zetten als Koot en Bie. Maar in het kader van deze diskussie is dit grapje misplaatst. Daarvoor mijn excuses!

  8. En die Times waarin Recht en Vrede is gezet, die is nog opgerekt ook … zou dat zo gedaan zijn om het breedbekkikker-groen typografisch uit te beelden? Of om eens lekker political incorrect met Koot en Bie mag spreken: Mag ik even een teiltje? Ik moet even een Chinees naar buiten laten! Ik hoop dat Sint en Piet er om kunnen lachen!

  9. Alweer een gemiste kans! Van het nieuwe logo van het Stedelijk kon je tenminste nog zeggen dat het post-modern met een hipster touch was. Visueel zwak, slecht leesbaar en (daarom?) niet consequent in de huisstijl toegepast, maar het zal tenminste als een MVD Statement van Wereldformaat in de geschiedenis van het Nederlands Ontwerpen ingaan. Bij het Ruksmuseum was het geen goed idee om iemand te vragen die eigenlijk kunst maakt. Een zwak concept kan je niet met een goede letter van Paul van der Laan redden. Irma Boom had voor dat geld vast wel een interessant boek ter gelegenheid van de her-opening gemaakt, er was in ieder geval meer dan tijd genoeg voor geweest. Het deed mij denken aan die mode-ontwerper die de nederlandse Euromunten maakte. Voor dat geld had hij beter een nieuwe koningsmantel kunnen ontwerpen. Dat had internationaal voor meer furore gezorgd dan die opgelapte hermelijnen. Ondoordacht was ook het idee een fotograaf voor het nieuwe logo van Den Haag te vragen. Anton Corbijn had voor dat geld veel beter foto’s kunnen maken, die hadden langer hun waarde voor de communicatie van de Gemeente Den Haag gehouden dan die tekening.
    Of het nieuwe logo alleen een opgestrakt (stads-)wapen is, en of het nou de abstracte of de doodgereden ooievaar moet vervangen of niet, doet er voor mij niet toe. Dit is inderdaad een tekening die een beginnend werktekenaar in Corel Draw eventjes in elkaar zet, de vergelijking van Ronald met de stijl van Willie van der Steen (Suske en Wiske) is treffend. Opgeleukte oubolligheid! Een alternatief klusje voor deze persoon schiet mij niet te binnen, maar er is vast nog wel een mislukt knoeiwerkje uit de Comic Sans, wat ‘voor verbetering vatbaar’ is. Al is het maar een tekst op een gedenkplaat. Ja, vanwege tekst: Recht en Vrede uit de Times. Dit is nog slapper en fantasielozer dan de belettering van de nieuwe nederlandse Euromunten! Zo’n klusje deden Jan van Krimpen en Gerrit Noordzij toch al beter? Alsof er sinds hun hoogtijdagen in Nederland op het gebied van de typografie niets meer is gebeurd?
    Dat dit alles gebeurt verbaast mij echter niets als ik zelfs in het verre Hamburg hoor dat de afdeling grafisch ontwerpen aan de KABK tot een soort tweederangs Rietveld wordt omgebouwd. Als het hierbij nu om de vrije academie zou zijn gegaan, dan was dit aanstellingsbeid misschien op z’n plaats geweest. Ontwerpen is geen kunst, het is toegepaste kunst. Dat die twee soms moeilijk uit elkaar te houden zijn is momenteel mooi te zien in de tentoonstelling in de Lakenhal in Leiden. Maar uiteindelijk bleef Van Doesburg een kunstenaar, terwijl Piet Zwart ontwerper werd. Het Bauhaus Weimar heeft voor het grafisch ontwerpen geen betekenis gehad, in het Bauhaus Dessau werd een belangrijk deel van de fundering van ons beroep gelegd. Het maakt dus wel degelijk uit op wat voor leest een studierichting voor grafisch ontwerpen wordt geschoeid. Grafisch ontwerpen is toegepaste kunst. Niet meer en niet minder. Nog heeft Nederland genoeg ontwerpers die kreatieve, mooie en zinvolle oplossingen voor dit soort problemen kunnen bedenken en realiseren. Besturend Nederland, laat de zaak niet uit de hand lopen!

  10. Hoe zat het nu met Den Haag als stad? Volgens mij iets anders dan Danny aangeeft. In 1806 maakte Koning Lodewijk Napoleon van het dorp een stad, want als Koning kon hij natuurlijk in een dorp wonen. We hebben het dan over de Franse vazalstaat Koningrijk Holland. Pas nadat Nederland officieel was ingelijfd door Keizer Napoleon werd Den Haag een ‘bonne ville de l’Empire’ (keizerlijk decreet van 26 oktober 1811). En bij een stad hoort een stadswapen. Pas in 1813 kwam de oorkonde met het wapen en een beschrijving: ‘Van goud met een ooievaar in natuurlijke kleuren, houdende in de snavel een zwarte slang, met het schildhoofd der goede steden, dat is van rood met drie
    bijen faasgewijs geplaatst in goud.’.
    Aan deze beschrijving hebben we foutieve afbeeldingen met slang i.p.v. aal te danken.
    De drie bijen gaven aan dat Den Haag een goede stad van de 1e (= hoogste) klasse was. Net als bijvoorbeeld Parijs en Rome. Steden als Delft en Vlaardingen waren een klasse lager ingedeeld (net als bijvoorbeeld Le Havre en Le Mans.

  11. Ik neem aan dat het echte logo nog ontworpen moet worden? Want als dit het echt is ben ik benieuwd wie dit kitscherige striptekeningetje heeft gemaakt. In elk geval geen goede grafisch ontwerper. En die zijn er toch meer dan genoeg in Den Haag.
    Als er zoveel details in ztten en er een schaduwtje achter moet staan in het in elk geval grafisch gezien onbruikbaar. Maar goed, de gemeente heeft al vaker dit soort opdrachten gegund aan mensen die het vak van grafisch ontwerper niet in de vingers hadden. Ik denk daarbij aan het city marketinglogo van de fotograaf Anton Corbijn. Wellicht is het weer een prestigeprojectje van een wethouder zonder verstand van zaken.
    De gestileerde ooievaar van het oude logo is daarintegen inmiddels een klassieker geworden. Wat nou gedateerd? En een oudbollig gedetailleerd wapen is niet gedateerd? Ik krijg zo langzamerhand het idee dat de mensen op de communicatie afdeling hun eigen vak beheersen!
    Den Haag heeft een groot arsenaal aan goede grafische en typografische ontwerpers. We hebben een op gebied van letterontwerp zelfs een internationale reputatie. Laat dit dan ook dooen door professionals!

  12. Den Haag en stadsrechten

    Den Haag had vanaf de 17e eeuw het recht om Bier te brouwen
    Den Haag had kort daarvoor al 2 burgemeesters
    Den Haag heeft een Verdedigings Singel

    Al deze zaken (plus haar omvang) maken dat Den Haag al eeuwen een stad is. Daar was Napoleon niet voor nodig, noch Koning Willem I. Dat Den Haag geen stem had in de raad der Steden is wat dat betreft van minder belang. Het was een Smalstad, net als St. Maartensdijk (Smerdiek) op het Eiland Tholen.. en Arnemuiden (vanaf 1516)
    Brouwershaven, Domburg, Kortgene, Westkapelle

  13. blijf “Vrede en Recht” niet prettig vinden.

    Beetje het Belgische “Zeker en Vast”

    Recht en Vrede klinkt mooier en is ook beter in de volgorde.
    Je krijgt pas Vrede als Recht wordt gedaan.
    Andersom lukt het gewoon niet, dat heeft de periode 1918-1940 ons toch wel geleerd..

    “I&M” vloekt net zo … M&I is veel mooier.

    Het wapenschild is prima. Maar het dan wel vastleggen voor de komende 50 jaar, want keer op keer wijzingen is net zo onrustig als Vrede en Recht

  14. Het getoonde wapen is een lijntekening die o.a. op Wikipedia wordt gebruikt en is niet het nieuwe logo van de gemeente.

    Ruurd Heijting, communicatie-adviseur gemeente Den Haag.

  15. Schitterend logo! Maar dan vind ik ook dat ambtenaren voortaan in de koets naar hun werk moeten, dat de stadsmuren weer opgebouwd moeten worden en dat de gemeente de brieven met een ganzenveer gaat schrijven. Anders slaat zo logo natuurlijk nergens op..

  16. @Erik: O jee, daar gaan we:
    Toen Napoleon op bezoek was in Nederland en een nacht sliep in het Escher Museum, was de Haagse burgemeester zo handig om de Keizer compensatie te vragen voor de gederfde inkomsten (1/3e van de aanzienlijke huizen stond leeg) voor het dorp, sinds diens broer eerst Utrecht en toen Amsterdam had uitgekozen tot regeringsstad. De status te verkrijgen van ‘stad’ was deel van het verzoek en aangezien Napoleon financieel niets te bieden had en het département Maasland als wingewest beschouwde, werd alleen dat verzoek ingewilligd. Na Amsterdam en Rotterdam werd La Haye officieel de derde beau cité van het Keizerrijk (1806) en sindsdien zijn we een stad, al stelde dat dus toen inhoudelijk niets meer voor.
    http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Van-dorp-naar-wereldstad.htm

    De terechtwijzing ;-) : Als je onze Arabesken zou volgen, had je beter geweten. En als je beter had geweten, wist je dat het échte verhaal eigenlijk gênanter was dan de simpele stelling dat Den Haag nooit een stad zou zijn geworden.

    Het huiswerk: Als je nu nagaat wat ‘stadsrechten’ betekenen en dan kijkt naar de Haagse voorzieningen van (ver) vóór de Franse Tijd, kun je zelf de conclusie trekken of Den Haag nu de mindere of juist hors concours was ten opzichte van de rest van de Hollandse steden.
    De Koning is ook niet van Adel!

  17. Den Haag heeft bij weten nooit stadsrechten gekregen. Dit ‘oude wapen’ is een heraldische fantasie. In de middeleeuwen liepen ooievaars op de markt om de versheid van aangeleverde vis te keuren. Als de ooievaar ze at, wist je zeker dat de vis vers en eetbaar was. ‘s Winters werden ze bij gebrek aan verse vis bijgevoerd met aaltjes. Vandaar het aaltje in de bek (zonder gespleten tong, want een aaltje is geen slang).
    De wapenspreuk Vrede en Recht vind ik een vondst en passend bij de hoofdstad van het internationale recht.
    Conceptueel en stilistisch is bovenstaand logo een monstrum. Dit kan echt veel beter, ik kan het beter. Mijn handen jeuken.

  18. ik schaam me diep door de onkunde van de mensen die dit hebben goedgekeurd. Ik dacht dat carnaval alleen in het zuiden van het land was. Heb me zeker vergist. Past wel goed bij ons prachtige marketing logo… ook zo’n lekker plaatje om je voor te schamen.

    Den haag design SHAME ON YOU!!

    ps. 250k is niet veel voor een implementatie. Klopt ook niet denk ik.

  19. Grijp dan de kans aan om iets beters te laten ontwerpen (door mij.) Het geel (goud) van de leeuwen ziet er niet uit op wit papier – of maak het echt goud.

  20. 1 april valt laat dit jaar. Dit kan niet waar zijn.
    Het ‘oude’ stadswapen inzetten als nieuw beeldmerk voor de gemeente Den Haag daar kan ik mij als ontwerper best wat bij voorstellen maar dan toch niet in een tekenstijl die regelrecht uit de studio van Willie Van der Steen komt.

  21. Ik ben op zich niet ongelukkig met dit retro-gebeuren. Die mislukte indianentooi alias vliegende ooievaar was en is een sof.

  22. Wahaha! Dat kan toch niet in de ‘designstad’ Den Haag? Met alle vormgevers, de Kunstacademie en weet ik veel hoeveel creatieve verzamelgebouwen? Dit is een logo uit de Corel Draw-tijd. Wat ontzettend lelijk gemaakt! Heeft een stagiaire minstens 3 uur tijd aan besteed. Kansloos!

  23. Ik snap al die negatieve reacties niet.

    In 1991 vond iedereen de gestyleerde ooievaar helemaal niks. Mensen hadden geen band met deze abstractie en zeurden over “nieuwerwetse rommel” en “goedkoop”. Nu keert een prachtig wapen terug en lopen ze weer allemaal te zeiken.

    Het is ook nooit goed, he!

    Ik vind het nieuwe wapen een prachtig logo en ik kijk uit naar de brieven, enveloppen, flyers, brochures en posters!

    250,000 is een hoop geld, mee eens, maar voor een dergelijke ommeslag valt dat nog reuze mee.

  24. Tja, dit kan natuurlijk niet in dutch designland. Natuurlijk mag er een heraldisch wapen bestaan naast een gemeente logo, maar dit is toch wel een goedkope oplossing voor het idee bezuiniging. Wat blijft er van de details van zo’n wapen over in een zwart-wit krant? En wat is de meerprijs van al die kleuren in beletteringen al over the place? Een helder logo bestaande uit 1 of twee kleuren bespaart meteen al een hoop gemenschapsgelden. Overigens hoeft een nieuw logo-design niet eens zoveel te kosten …als er dan toch bezuinigd moet gaan worden… Ik heb de ervaring met logo’s en ben zeker geen cheapo maar doe zo’n klus béter voor de hélft van de prijs, …at any price! ;)

  25. Wat een protserig wapen, maar ja het past wel bij dat kitscherige cultuurpaleis.Bij wanbeleid past nu eenmaal wansmaak.

  26. Mooi die neppaling in de snavel. Een slang dus als je de gevorkte tong ziet. Of is het de dubbele tong van de politiek?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


9 − 2 =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>