Rabobank Regio Den Haag: Hiep & Piep maakt vrolijke, veilige traktatiedoosjes

Rabobank Regio Den Haag_Hiep & Piep

Twee jaar lang liep Liana Jager rond met de vraag hoe het toch kon, dat ze nergens gifvrije kartonnen voedingsverpakkingen zag. Ze ging op onderzoek en startte haar eigen bedrijf: Hiep & Piep.

Je wordt er spontaan vrolijk van als je de feestelijke traktatiedoosjes van Hiep & Piep ziet. Vriendelijke figuurtjes in moderne kleuren sieren de doosjes. Maar je wordt er zo mogelijk nog vrolijker van zodra je meer over de doosjes ontdekt. ‘Namelijk dat ze gemaakt zijn van honderd procent natuurlijke materialen en geen giftige stoffen bevatten, zelfs de inkt niet. Ze laten geen vervuiling achter en ze zijn gecertificeerd voedselveilig’, vertelt Liana Jager uit Den Haag, bedenkster van de doosjes.

Traktatiedoosjes
Het waren de schooltraktaties van haar kinderen die Liana enkele jaren geleden aan het denken zetten. ‘Ik wilde die zo verpakken dat ze vers bleven én ze tegelijkertijd leuk presenteren. Maar toen ik op zoek ging naar geschikte materialen, dus zonder giftige stoffen, kwam ik niet veel verder dan bakpapier. Zelfs in knutselwinkels hadden ze niks. Ik vond dat maar gek.’ De vraag of er geen alternatief was, bleef door haar hoofd spoken. ‘Op een dag ben ik het gewoon gaan uitzoeken. De leveranciers die ik belde, vonden het een interessante vraag. En het bleek te bestaan, niet-giftige inkt en papier zonder metalen. Maar om daar wat mee te gaan doen, dan moesten ze wel iets tastbaars hebben. Zo kwam ik weer op die traktatieverpakkingen uit.’

Met vormgeefsters Jantine Lanting en Mariko Naber ontwierp Liana het concept voor de traktatiedoosjes. ‘Daarmee keerde ik terug naar de leveranciers, die gingen er graag mee aan de slag en zo had ik “ineens” een bedrijf!’ De doosjes worden sinds enkele maanden verkocht via de eigen webshop van Hiep & Piep en in houtenspeelgoed- en boekwinkels. ‘Het begin was flink ijsberen; was er wel een markt voor?’, zegt Liana. ‘Maar de winkels waren direct enthousiast en het loopt goed. Ik denk ook alweer verder, aan sfeervolle feestversiering. Een ecologisch tuinlantaarntje dat je zelf in elkaar kunt vouwen, of vlaggenlijnen van verantwoord katoen.’

Coaching 
Liana was blij verrast toen ze hoorde dat ze Starter van het Kwartaal was geworden. ‘Ik wil de coaching die bij de prijs hoort gaan gebruiken om mijn ideeën voor Hiep & Piep verder uit te werken in een bedrijfsplan. Zo denk ik erover na hoe we de productie in Nederland kunnen houden, bij sociale werkvoorzieningen bijvoorbeeld. Maar nu focus ik me eerst op de uitbreiding van het aantal winkels dat onze traktatiedoosjes verkoopt. Tot nu toe komt er elke week een winkel bij!’

Starter van het Kwartaal
De Rabobank kiest vier keer per jaar tijdens de Startersborrel een Starter van het Kwartaal. De winnaar krijgt een artikel in magazine LEVEN! en een interview in Dichterbij. Ook krijgt de winnaar een cheque voor een coachingstraject bij Stichting Ondernemersklankbord. Starters kunnen zich aanmelden via rabobank.nl/denhaag. De volgende Startersborrel is op 29 juni.

Kijk hier voor de website van Hiep & Piep. 

Tekst: Marjon Hoogesteger FOTO’S: STEFAN SEGERS

1387 getoond, 56 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *