Rabobank Regio Den Haag: ‘Nu kan ik dus internetbankieren!’

Foto: Moker

Foto: Moker

Voor de een is het heel gewoon om via internet zijn bankzaken te regelen. Een ander ziet ertegenop. Dat is niet nodig, weten Anneke en Trudy. Ze zijn na de eerste twijfels overtuigd van het gemak.

‘Je hoort zo veel verhalen over fraude, dus daarom ben ik voorzichtig.’ ‘Ik vrees dat ik het overzicht verlies, te veel uitgeef en straks rood sta.’ ‘Ik ben niet handig op de computer, dus ik loop er het liefst met een grote boog omheen.’ Als de Rabobank klanten vraagt waarom ze niet online bankieren, krijgt ze regelmatig dit soort reacties. Deze zaken zijn herkenbaar en begrijpelijk maar gelukkig goed te weerleggen.

ZELFVERTROUWEN
Zo geeft online bankieren juist grip op je financiën omdat je saldo-informatie actueel is. Ook neemt de fraude in het betalingsverkeer af. Uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken blijkt dat het aantal fraudegevallen zelfs met 43% daalde in 2016. Om zoiets belangrijks als bankzaken te regelen op een computer of tablet is het voor klanten belangrijk om van de Rabobank het vertrouwen te krijgen dat ze het kunnen. Dat zelfvertrouwen ontbreekt namelijk vaak. Daarom geeft de Rabobank in heel Nederland cursussen online bankieren. Dan blijkt dat het online regelen van je bankzaken ná het volgen van een cursus een stuk overzichtelijker is. De ervaring leert dat Rabobank-klanten die zelfbewust aan de slag gaan met internetbankieren (op de computer) of met de Rabo Bankieren App (op de mobiele telefoon of tablet) snel merken dat het veel voordelen heeft. Anneke Baak (68) deed de cursus en is daar erg blij mee: ‘Ik ben zo iemand die stapsgewijs nieuwe dingen leert. Zelf aan de slag gaan met een boekje werkt voor mij niet. Wat ik wel fijn vind, is om het samen te proberen met iemand die het al begrijpt. En dan nog een keer. En nog een keer. En dan valt het kwartje: nu kan ik dus internetbankieren!’ Baak besefte dat ze aan de slag moest, maar vond het een grote stap. ‘Niet alleen bankieren hoor, ook Facebook, Google gebruiken en e-mailen zijn grote uitdagingen voor me. Maar ja, ik ben nog te jong om het allemaal aan me voorbij te laten gaan. Ik wil wel bijblijven. Wat me tegenhield om online te gaan bankieren? Ik was er heel erg bang voor. Ik vond het maar een onveilig idee. Toen ik een nieuwe computer kocht, die ik goed heb laten beveiligen, durfde ik het wel. Sinds kort heb ik ook een smartphone, maar die gebruik ik niet voor mijn bankzaken. Online bankieren doe ik rustig thuis en dan kies ik liever voor een groot beeldscherm.’

PERSOONLIJK CONTACT
De wil om bij te blijven hoort de Rabobank vaker. Maar er zijn natuurlijk meer redenen waarom mensen graag leren internetbankieren. Elke keer naar een Rabobank-vestiging gaan kost tijd en moeite. Steeds meer dingen gaan digitaal, dus mensen willen zich klaarmaken voor de toekomst. Ook als je online iets wilt kopen, moet je kunnen internetbankieren. Zo waren het hondenbrokken, die Trudy van der Veen-de Jong (66) over de streep trokken. ‘Het scheelde zo veel dat ik besloot dat ik maar beter met de tijd mee kon gaan. Het stond me in eerste instantie erg tegen, betalen met de computer. Ik vind persoonlijk contact altijd belangrijk. Maar het een hoeft het ander natuurlijk niet in de weg te staan. Het was juist een dame bij de bank die me adviseerde om me aan te melden voor de cursus online bankieren.’ Van der Veen is nu blij dat ze het gedaan heeft. ‘Het zal nooit een hobby worden. Maar het feit dat ik nu zelf mijn zaken kan regelen en dus geen beroep op anderen hoef te doen, geeft me een goed gevoel. Ik check nu dagelijks wat er op mijn rekening staat en weet dus precies wat er binnenkomt en van afgaat. Ik bestel nu zelfs wel eens dingen die ik niet in de winkel kan vinden online. Het is een feestje dat het dan thuisbezorgd wordt!’

KENMERKEN RABO INTERNETBANKIEREN
U beheert zelf uw geld. U doet zelf uw overboekingen of checkt hoeveel geld er op uw rekening staat. Als u op een werkdag vóór 15.00 uur geld overmaakt, wordt het meestal dezelfde dag bijgeschreven. Rekeningafschriften worden 15 maanden opgeslagen. Betalingen zijn vooraf in te plannen. Met een computer en een internetverbinding kunt u overal uw bankzaken regelen. In het adresboek bewaart u al uw contacten en rekeningnummers.

TEKST: ELINE LUBBERTS
FOTO’S: MOKER

3623 getoond, 32 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *