Samen stap voor stap naar een betere wereld

Bruno, Finn en Stephen hebben het helemaal naar hun zin op The International School of The Hague in Loosduinen. De leerlingen zijn alledrie 13 jaar en zitten samen in dezelfde klas. In de grote, lichte hal van hun school gevuld met de gezellige bedrijvigheid van medeleerlingen, vertellen zij over het Global Issues Network waar zij aan deelnemen. Dit initiatief richt zich op het stimuleren van jonge mensen om op lokaal, regionaal en internationaal niveau projectgewijs samen te werken aan duurzame oplossingen voor wereldwijde problemen.

Foto: Simone Bergmann

V.l.n.r. Finn, Stephen en Bruno (foto: Simone Bergmann)

De jongens tonen duidelijk enthousiasme en focus wanneer ze vertellen dat ze elke week trouw samenkomen om wereldwijde issues te bespreken. Natuurlijk om te kijken waar zij zelf een steentje kunnen bijdragen in de verbetering van bepaalde situaties. Zo hielpen zij in 2016 een school (in aanbouw) in Tanzania aan een waterpomp. Hoe? Ze vertellen: “We hebben op school een ‘big sales’ georganiseerd met de verkoop van lekkere dingen, zoals pannenkoeken, warme chocolademelk enzovoort voor leerlingen, docenten en bezoekers, zoals onze eigen families. Iedereen was enthousiast en we hebben toen € 1.200,00 opgehaald.”

Het zijn de kleine dingen…
Dit doen Bruno, Finn en Stephen dan in hun vrije tijd náást school. Waarom? De belangrijkste reden voor alledrie is dat ze graag bijdragen aan een betere wereld. Vanwege het internationale werk van hun ouders hebben zij, in verschillende landen, goed kunnen zien dat er grote verschillen kunnen bestaan in bijvoorbeeld economie, welzijn, milieu. Misschien juíst als je het goed hebt dat je de ruimte kan nemen om iets positiefs voor iets of iemand buiten jezelf te betekenen. “Je kunt beginnen met kleine dingen”, zegt Bruno. “Het is belangrijk dat we openstaan voor verandering en dingen ook anders durven te bekijken.” Alledrie zijn ze gewend om met veel verschillende nationaliteiten om te gaan en hun houding is daarom heel ‘inclusive’. Iedereen is in feite… anders. Dat is dan gewoon normaal, geaccepteerd.

Bruno, Finn en Stephen vertellen ook enthousiast over een project om het gebruik van electriciteit te verminderen in hun eigen schoolgebouw. Kort samengevat hebben zij onderzocht en in kaart gebracht op welke plekken binnen de school er onnodig (lang) licht brandt en dit aan de hand van een schema besproken met de manager van het gebouw. En daar is door hun toedoen inderdaad iets aan gedaan! Overigens proberen de jongens thuis natuurlijk ook te letten op hun eígen lichtverbruik, het scheiden van vuil etc.

Creatief zijn
Maar dan toch nog even de vraag, dit zijn namelijk best serieuze zaken, wat doen jullie verder nog om, zeg maar, een beetje te ontspannen enzo? Bruno vertelt dat hij zwemt en basketbal en saxofoon speelt. Finn speelt voetbal en de trombone. En Stephen? “Ik speel voetbal en trompet.” Ze spelen ook weleens samen. Want zoals je leest, dat kan. Mooi!

Een laatste noot van deze maatschappelijk gedreven, ondernemende, creatieve leerlingen? “Begin in je eigen gemeenschap. Kijk om je heen. Op je eigen school, in je eigen wijk of buurt… Neem actie, stel niet steeds uit. Blijf niet klagen of er alleen maar over praten. Als we het samen doen, maken we de wereld een betere plek!”

483 getoond, 96 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *