Stadsgewest Haaglanden wil tramlijn 1 doortrekken naar Rotterdam The Hague Airport

De regiobestuurders van het Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam hebben het plan om Rotterdam The Hague Airport direct te verbinden met het Haagse en Rotterdamse tramnet.

Deze verbinding moet na de Randstadrail de tweede rechtstreekse (snel)tramverbinding worden tussen beide regio’s. In de huidige situatie is het vliegveld alleen per auto en met een rechtstreekse buslijn te bereiken.

Nieuwe route
Als de plannen doorgang vinden ontstaat er een hele nieuwe tramverbinding. Tussen Scheveningen en Rotterdam-Zuid. Vooralsnog is het de bedoeling dat de Haagse tramlijn 1 onderdeel wordt van deze verbinding. Tram 1 rijdt momenteel van Scheveningen via Rijswijk naar Delft.

Wanneer deze plannen werkelijkheid worden moet lijn 1 via de (nieuwe) route van lijn 19 naar de TU Delft en Technopolis gaan rijden. Vanaf die plek is het nog maar 6 kilometer naar het vliegveld. Op ongeveer 3 kilometer afstand rijdt de Rotterdamse tramlijn 25. Dat biedt dus kansen om de routes van lijn 1, de luchthaven en lijn 25 te combineren. In de komende periode worden de plannen verder uitgewerkt. De aanleg van de nieuwe verbinding moet in 2020 gereed zijn.

Hoe denk jij over dit plan? Heeft het een (economische) meerwaarde? Of is het geldverspilling? Is een buslijn niet een betere optie? Laat het hieronder achter in een reactie!

6 thoughts on “Stadsgewest Haaglanden wil tramlijn 1 doortrekken naar Rotterdam The Hague Airport

  1. Ik hoop dat het komende kabinet dit plan alsnog realiseert.
    Een goed OV is het alternatief voor de auto in de randstad.
    Ook wordt er dan minder geparkeerd. We zitten in een volle regio.

  2. Goed idee, de bereikbaarheid van Zestienhoven kan wel wat beter, maar vanaf Den Haag Centraal ben ik wel in 25 minuten op Schiphol. Lijn 1 (en RET lijn 25) moeten echt wel een stuk sneller om verschil te kunnen maken met de huidige situatie.

  3. lijkt me geweldig om vanuit Scheveningen lijn 1 door te trekken. Het lijkt me overigens goedkoper om metrolijn E van Den Haag CS. naar Slinge een afbuiging te geven.Als je er goed over nadenkt is er met betrekkelijk weinig geld veel te bereiken.

  4. Goed plan, vooral voor de gebruikers van het vliegveld voor city-trips met budgetmaatschappijen. Handbagagekoffertje in de tram en directe verbinding. Al ben je met het openbaar vervoer wel sneller op Schiphol dan met de 1 in Delft erg-Zuid.

    Is er trouwens geen mogelijkheid voor twee vliegen in een klap? De Haagse trein naar Brussel als alternatief voor alle NS beperkingen gaat al via Zaventem naar Brussel. Via RTHA (die naam is te lang) verbind je 4 regeringscentra (Brussel 3x, DH 1x) met twee vliegvelden.

  5. Als niet-automobilist juich ik zo’n railverbinding toe. Dan wordt Rotterdam-The Hague Airport ook voor mij een reëel alternatief t.o.v. Schiphol.

  6. Ik maak graag gebruik van Rotterdam-The Hague Airport en zie een tramlijn als een welkome aanvulling op de uitstekende bereikbaarheid per auto. Ik zie wel 1 nadeel (voor mezelf): bij een groter en drukker Rotterdam-The Hague Airport zal de snelheid van inchecken en boarden lager worden. En dat is nu net wat ik zo fijn vind aan deze airport…
    We zullen zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *