De wereld van de Haagse kunstenaar (94) – Marina Heuvelman

Het atelier van Marina Heuvelman bevindt zich in een grote barakkenruimte aan het Willem Dreespark. Er zitten vele jonge kunstenaars uit diverse disciplines. Achterin zitten de beeldend kunstenaars, waaronder Marina. Ze zit er pas twee weken. Ze heeft een flinke ruimte, een meter of drie hoog, die ze deelt met twee collega’s.

Marina Heuvelman de wereld van de Haagse Kunstenaar

Marina Heuvelman

Marina studeerde in juni af van de Haagse Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK). En nu zit ze al helemaal in het kunstenaarsleven. Ze heeft al exposities achter de rug (S/ash gallery Nest, Best of Graduates bij Ron Mandos gallery), wil in haar ruimte presentaties gaan houden en heeft in deze maand een expositie bij de SBK in Amsterdam op het KNSM eiland.

SiliconValley

Marina Heuvelman heeft een bijzondere achtergrond. Ze heeft twee nationaliteiten, Nederlands en Japans. Haar moeder is Japans, haar vader Nederlands. “Mijn vader deed wetenschappelijk werk voor Philips. Toen hij werd uitgezonden naar Japan ontmoette hij mijn moeder. Na Japan ging hij voor Philips naar Californië, SiliconValley. Het gezin ging mee. Ik was toen drie. Tot mijn tiende was ik in Amerika, daarna keerden we terug naar Eindhoven. Ik was drietalig opgevoed, maar moest opnieuw Nederlands leren.”

Voor me hangt een groot werk van haar bestaande uit twee naar binnen toe scheef hangende canvassen geflankeerd door een blauwe langgerekte driehoek en een roze langgerekte rechthoek rechts. Ze is de laatste tijd bezig met kleur en vorm, en hoe iets fysiek overkomt. Vandaar die grote afmetingen. “Is het zwaar, is het transparant? Ik ben de hele tijd aan het onderzoeken. Dit is een tijdelijk werk. Ik ben de hele tijd dingen aan het verplaatsen.”

Colliding colors

In een boekje dat Marina Heuvelman bij haar afstuderen liet verschijnen, vol met kleurtekeningen, gaat ze er nader op in.  Het is een klein ‘manifest’ met de titel ‘Colliding colors extracted from conflict’ (botsende kleuren afgeleid van een conflict) schrijft ze:

I believe everyone has their own expression of spirituality. This could be in the shape of religion, meditation, science or art. People have the desire to explore the unknown, to find or believe in something greater than themselves, to feel enlightened and or uplifted. I find this feeling when I finish a piece. In the studio I generate the ingredients. The moment the work is assembled it is free from me and becomes something elusive. The scale of the work for me is important for its physical symbolism. Something I have made with my physical reach becomes larger than me.

I have the desire to escape into imagination.”

In haar hoofd

Ze zit vaak te veel in haar hoofd, zegt ze. “Ik ben meer visueel, dan verbaal. Ik ben drietalig, maar ik ben niet goed in elk van de drie talen. Intuïtief haal ik alles eruit. Het is perceptual cognition, knowing through seeing. Maar als ik teveel nadenk is het resultaat chaos. Dan moet ik weer herordenen. Dat is mijn methodiek.” Deze twee elementen noemt ze ook in haar manifest.

Two parts

One. Impulse, intuition, instinct.
Emotions drive the momentum.
One. Rationalization, order, structure.
Slowing down.
There is no hierarchy in who you are.
Thoughts and emotions are present and one’s awareness and ability to allow gives value.
The ability to let one’s instincts take over.
Implying we have ‘free will’ to do so.

Awareness and flow

Are those the two words I am looking for?

Een ruimte binnenstappen

Ze maakt veel tekeningen. Ze laat het schetsboekje zien vol met tekeningen gemaakt met alcoholpennen en potlood. Bepaalde vormen herhalen zich en worden een motief, dat ze vervolgens uit gaat werken. “Het wordt ruimtelijk. Ik wil die ruimte binnenstappen. Als ik zo’n ruimte binnenstap kom ik in het rijk der ideeën. Ik krijg een gevoel van thuishoren. Het is kennelijk een zoektocht naar comfort.”

In dat verband leest ze veel boeken. Ze laat er een paar zien. ‘De man die zijn vrouw voor een hoed hield’ van Oliver Sacks. “Onze hersenen doen gekke dingen. Ik speel erg met percepties. Een fysieke verandering kan de perceptie van de hersenen veranderen. Ik wil alles wat ik boeiend vind combineren. Mijn droom is het Uomo Universale van Da Vinci. Daar kan ook muziek toebehoren. Ik heb altijd muziek op als ik werk. Dat doet iets. Af en toe pik je een mooie songtekst op, een paar zinnen, daar zit veel kracht in.”

Eerlijkheid

Dan een boek van Ed Atkins, ‘A Primer for Cadavers’. Hij is een van de belangrijkste Engelse kunstenaars. Ik blader het door. Het is dicht bedrukt met poëtische teksten. “Je kunt overal beginnen, op welke bladzijde dan ook.”

Ook Marina Heuvelman maakt filmpjes en ze houdt een dagboek bij waarin ze haar ideeën vastlegt. En het boek ‘Poor Economics’ van Abhijit Banerjee en Esther Duflo over leven met minder dan een dollar per dag. “Het gaat over environment, global warming en recycling. Wat is armoede? Ik geef veel. Ik probeer vooral eerlijkheid te geven.”

Unstabletable

Heeft ze een sleutelwerk, een richtinggevend werk? Dat heeft ze. Het heet ‘Reminiscence’ en bestaat uit een metalen langgerekte driehoek links en een grote zwarte vlek rechts. De driehoek links bestaat uit de voormalige poten van de UnstableTable.

“Die wankelheid van die tafel is een belangrijk punt. Toen Einstein het principe van de relativiteit ontdekte kwamen alle voorgaande theorieën op losse schroeven te staan. Niets klopte meer. Dat is helemaal niet erg, ik houd zelfs van vluchtigheid. Ik moest die tafel vangen. Die nonchalante, vluchtige momenten heb ik vastgelegd. Het maken van het werk kostte een paar uur, maar qua denken erover maanden.”

Marina is vastbesloten haar kunst loopbaan door te zetten. Ze is streng voor zichzelf. “Ik speel het leven op hardmode. Ik maak ’t moeilijk voor mezelf. Op mijn manier moet ik er alles voor geven, ik wil geen compromissen maken. Anders ben ik niet overtuigend voor mezelf.”

Marina Heuvelman

Overdenking

Tot slot een laatste filosofische overdenking van Marina Heuvelman. Deze is ook afkomstig uit haar manifest:

What are you looking for
Acknowledgement
For what?
– More introspection-
Why acknowledgement
For what
What purpose does it serve
Or does it serve a purpose?
What do you feel when you blame
-More introspection-
Failure, what does that mean to you
Why is it so important
What does it symbolize
Anger, why do you feel it
A circle
Why is it a circle
Only emotions are independent of “verbal” thoughts

1324 getoond, 69 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *