Dienstregeling 2019 OV Den Haag: bus 23 korter, nieuwe lijnen & langere spits

Dienstregeling 2019 openbaar vervoer den haag wijzigingen veranderingen

Buslijn 22 is één van de lijnen die een nieuwe invulling krijgt. Bron: http://www.overhtm.nl/nl/nieuws-en-media/beeldbank/ (afbeelding rechtenvrij te gebruiken)

Met ingang van de dienstregeling 2019 gaat er veel veranderen voor het openbaar vervoer in Den Haag. In april dit jaar presenteerde de HTM plannen voor 2019 in een concept vervoersplan. In dit vervoersplan stond onder andere het inkorten van buslijn 23 tot eindpunt De Savornin Lohmanplein.

Voordat de HTM echt met de plannen aan de slag kon gaan, moesten deze eerst nog worden bekeken door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Op basis van de adviezen van de MRDH zijn nog een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo komen er naast bus 28, nog twee andere nieuwe buslijnen bij, wordt de avondspits verlengd en gaan sommige bussen andere routes rijden. De HTM gaat alle aanpassingen nu verwerken in de dienstregeling 2019, die ingaat vanaf 9 december 2018.

Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen voor 2019 op een rijtje.

Buslijn 23 (Kijkduin)/De Savornin Lohmanplein – Scheveningen Noorderstrand 
We beginnen met één van de meest omstreden wijzigingen uit het vervoersplan. Bus 23 wordt ondanks de vele protesten ingekort tot eindpunt De Savornin Lohmanplein. Reden voor de wijziging is dat de haltes tussen De Savornin Lohmanplein en Kijkduin bij 15  procent van de minst gebruikte halten van het HTM netwerk horen (zie dit document, p. 39 onderaan).

Toch blijft de bus ook nog steeds naar Kijkduin doorrijden. In eerste instantie zou de bus het huidige eindpunt Kijkduin niet meer aandoen, maar met ingang van de dienstregeling 2019 rijdt bus 23 van maart tot en met september alleen in het weekend door naar Kijkduin. Deze wijziging is nog niet helemaal definitief. De HTM stelt in een persbericht dat zij eerst nog met de gemeente Den Haag hierover gaat overleggen. Bij evenementen en op warme zomerdagen worden extra bussen ingezet naar Kijkduin.

Op buslijn 23 worden ook met ingang van de nieuwe dienstregelingen op zaterdag en zondag extra bussen ingezet tussen Station Laan van NOI en Scheveningen Noorderstrand ingezet.

Dienstregeling 2019 openbaar vervoer den haag

Foto: Devery Winter

Langere avondspits tot 19.00 uur 
De avondspits wordt met ingang van de dienstregeling 2019 verlemgd van 18.00 naar 19.00 uur. Ook krijgt tramlijn 6 een extra rit in de middagspits (zeven i.p.v zes ritten) en blijven Randstadrail 3 en 4 twaalf keer per uur rijden in de spits om de reizigers snel te vervoeren.

Nieuwe buslijn 20 Den Haag Centraal – Duinzigt
In de vorige blog over dit onderwerp, was er nog geen sprake van een buslijn 20. In dit document (p. 11, bovenaan) duikt opeens een nieuwe buslijn op: bus 20. Bus 20 wordt ook verder nergens genoemd door de HTM in het persbericht. Deze bus gaat rijden tussen Den Haag Centraal Station en D0uinzigt en pakt het stuk op dat bus 22 reed tussen CS en Duinzigt. Daarmee vervalt ook het originele plan om bus 24 naar Duinzigt te laten rijden. Nog onbekend is met welke frequentie lijn 20 zal gaan rijden.

Buslijn 21 toch niet naar Wateringen 
Het plan om bus 21 door te trekken van Vrederust naar het centrum van Wateringen heeft het niet gehaald. Het rijden via een andere route dan via de Ambachtsweg zorgt voor te veel extra kilometers, rijstijd en kosten. De HTM blijft wel in gesprek om te zoeken naar een mogelijkheid om op termijn toch naar het centrum van Wateringen te rijden met lijn 21.

Buslijn 18 wordt buslijn 22 Duindorp – Rijswijk Station / Rijswijk de Schilp 
Buslijn 18 wordt met ingang van de dienstregeling 2019 ongenummerd tot buslijn 22. Bus 22 zal vier keer per uur gaan rijden tussen Duindorp en Rijswijk Station. Twee keer per uur rijdt de bus door naar Rijswijk de Schilp. In de spits rijdt bus 22 vier keer per uur tussen de Schilp en Duindorp.

Openbaar vervoer in den haag 2019 htm concept vervoersplan mogelijke veranderingen

Bron: https://www.overhtm.nl/nl/nieuws-en-media/beeldbank/ (afbeelding rechtenvrij te gebruiken)

Nieuwe (spits) buslijn 27: Station Mariahoeve – Randveen/P&R De Uithof
Deze nieuwe buslijn rijdt in de spits een deel van de route van de buslijnen 24 en 25 om de drukte op deze lijnen te verminderen. De bus doet op zijn route ook Station Hollands Spoor aan. Mede hierdoor blijft buslijn 24 rijden van Kijkduin naar Station Mariahoeve. Ook het plan om buslijn 25 door te trekken van de Grote Markt naar Centraal Station komt hiermee te vervallen. Het is alleen nog even afwachten of de bus Randveen als eindpunt krijgt, of dat als de infrastructuur geschikt is, de even verderop gelegen P&R bij de Uithof te gebruiken als eindhalte.

Nieuwe buslijn 28: Den Haag Centraal – Norfolkterrein 
Buslijn 28 is de derde nieuwe buslijn die erbij komt vanaf de dienstregeling 2019. De bus gaat als eerste lijn van Den Haag rijden met elektrische bussen tussen Den Haag Centraal en het voormalige Norfolkterrein. Nog onbekend is met welke frequentie lijn 28 zal gaan rijden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat alle bussen in 2024/2025 van de HTM op elektrisch rijden.

Extra ritten voor tramlijn 1 en tramlijn 16 
Lijn 1 krijgt op zaterdagen tussen 11.00 en 15.00 uur een extra rit om de drukte beter te verdelen. Ook op lijn 16 worden op de zaterdag extra ritten ingezet om de drukte op deze lijn af te handelen.

Lees ook: Openbaar vervoer Den Haag – dit gaat er mogelijk veranderen vanaf 2019 (blog uit april 2018, naar aanleiding van het concept vervoersplan dat de HTM publiceerde)

Wat vind jij deze plannen voor de dienstregeling 2019? En met name van de manier waarop lijn 23 is ingekort? Laat het weten in een reactie!

2989 getoond, 226 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *