Hofpas – vrouwen op de bok: interview met dirigente Anja Bihlmaier

Op 9 en 11 november dirigeert de vrouwelijke dirigente Anja Bihlmaier het Residentie Orkest in een bijzonder programma met onder meer de Negende symfonie van Dvorák. Hoe kwam zij tot deze beroepskeuze? En hoe is het om als vrouw op de bok te staan? Ronald Touw, violist van het Residentie Orkest, vroeg het haar.

anja bihlmaier

bron: anjabihlmaier.de

Anja Bihlmaier groeide op in de heuvels nabij Stuttgart, omringd door paarden, vogels en de elementen. Als kind speelde zij blokfluit, maar pas op het gymnasium werd zij gegrepen door de klassieke muziek. ‘Daar was een schoolorkest en daar wilde ik in spelen!’ De dirigent, een van de leraren, zorgde dat zij viool- en pianolessen kreeg. ‘Een paar jaar later speelde ik opeens viool in Dvoráks Negende symfonie – al heb ik waarschijnlijk niet alle noten gespeeld’, vertelt ze lachend.

Een paar jaar later liet deze leraar Anja de ‘Till Eulenspiegel Kantate’ van Günther Kretschmar repeteren en dirigeren. ‘Daar stond ik voor negentig jonge kinderen. Toen ik al die energie heen en weer voelde stromen, wist ik: dit is wat ik wil doen!’

Afwisseling

Anja studeerde eerst schoolmuziek. Ze was 24 toen zij zich volledig op de studie orkestdirectie kon richten, in Freiburg en Salzburg. ‘Ik ben begonnen als pianist-repetitor bij een klein operahuis en speelde daar ook piano in het orkest. Later heb ik daar mijn eerste ‘Nozze di Figaro’ gedirigeerd.’

Sindsdien heeft zij een grote staat van dienst opgebouwd als dirigent van opera’s en symfonisch repertoire. ‘Het is totaal verschillend werk, en juist in die afwisseling erg bevredigend.’

Oppositie?

De dirigentenbok wordt ook nu nog meestal beklommen door mannen. Heeft Anja, als vrouwelijke dirigent, wel eens oppositie ervaren van een orkest? ‘Misschien zijn er orkesten die mij niet uitnodigen omdat ik vrouw ben, dat weet ik niet. En als jonge dirigent heb je te maken met oudere, zeer ervaren en kritische musici. Kijk, een orkest weet al na een paar minuten of zij een dirigent willen volgen of niet. Of die dirigent een man of een vrouw is, maakt niets uit. Kwaliteit wordt altijd herkend en gewaardeerd. Dat er nog steeds weinig vrouwelijke dirigenten zijn, heeft alles te maken met het feit dat ook nu nog weinig vrouwen voor dit mooie vak kiezen.’

Anja is zich sterk bewust van de maatschappelijke waarde van muziek: ‘Musiceren is een heel pure vorm van communiceren. De musici en de luisteraars beleven de muziek intens samen op een spiritueel niveau. Er is niets dat zo verbindend werkt als muziek. Dat is van groot belang, juist in deze tijd!’

Ronald Touw, violist Residentie Orkest

Anja Bihlmaier, dirigent
Alexander Sitkovetsky, viool
One Minute Symphony
Bernstein
 Drie dansen uit ‘On the town’ (vrijdag)
Barber Vioolconcert
Dvorák Symfonie nr. 9 ‘Uit de nieuwe wereld’

Hofpasvoordeel: 25% korting op het concert ‘America First’ op 11 november.

 

Ook profiteren van deze en nog vele andere voordelen in en rondom Den Haag? Vraag De Hofpas dan gratis aan!

1410 getoond, 23 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *