Holland Dance Festival: La Bohème..et nous avions tous du génie

Good (old) Times, my tasteful life

Foto: Holland Dance Festival

Ik ben blij met het Korzotheater, niet alleen om de ongelooflijk bruikbare ruimte waarin elke theatervorm optimaal  gepresenteerd kan worden, maar ook vanwege het theateravontuur dat je er kunt beleven: altijd spannend, altijd fascinerend, altijd uitnodigend tot het gesprek, tot bezinning, tot vernieuwing. Den Haag moet dit theater koesteren, zoals er meer voorzieningen zijn die gekoesterd moeten worden. Ze maken van onze stad net iets meer dan van een provinciestad met 550.000 inwoners verwacht kan worden.

Uit workshops voortgekomen

Gisterenavond was er een wereldpremière in het kader van het Holland Dance festival. Twee choreografen uit de Franse culturele sfeer:de Zwitser Jérôme Meyer en de Franse Isabelle Chaffaud (charmant Nederlands sprekend) hadden een voorstelling vormgegeven op grond van een reeks workshops. Hierin kregen zeventien 55+-ers de mogelijkheden van bewegingstheater en het verkennen van dans, georganiseerd door Grey Vibes, allen amateurs. Deze werkbijeenkomsten leidden tot een voorstelling, waarvan de oudste deelnemer 80 jaar was en de jongste 56. Het was verbluffend, mooi en ontroerend.

Good (old) Times, my tasteful life

De titel  “Good (old) Times, my tasteful life” was al zichtbaar in de smaakvolle decoraties op het grote podium: een staketsel met vergeelde familiefoto’s. Zeventien rode stoelen staan klaar. Er wordt een Nederlandse tekst geprojecteerd over het leven van de Bohème. Later blijken dit chansons van Charles Aznavour (het leitmotiv van de voorstelling) te zijn. Als de acteurs opkomen, begeleid door prachtige muziek (keuze van Jèrôme Meyer), ontspint zich een levendige reeks bewegingen op en om de stoelen. Het collectief beweegt zoals ze kunnen, een enkele solist danst op een sierlijke manier. Er is geen sprake van verstoorde bewegingen, integendeel er wordt gehold en gerend.

Good (old) Times, my tasteful life tijdens Holland Dance Festival

Foto: Holland Dance Festival

Gekleurd verleden

We horen de “Puppini sisters”. Er is afwisseling en rust. Miles Davis inspireert tot melancholie, de veel levendigere trompet van Perez Prado roept bijna het gevoel van een polonaise op. Elke acteur/danser heeft zijn eigen karakteristiek, goed zichtbaar bij de schitterende chansons van Léo Ferré ( wat deed me dat goed trouwens, weer eens Léo Ferré horen). Edith Piaf klinkt uit de luidsprekers met “La Foule” en “Non, je ne regrette rien”. De tekst van La Bohème wordt gedeclameerd als vanachter een interruptiemicrofoon, waarbij elke deelnemer een interruptie maakt om zijn gekleurd verleden, toen iedereen genie had, jong was, eens in de twee dagen at en Montmartre triest lijkt omdat de seringen dood zijn en de straat van de jeugd onherkenbaar is, weer terug te roepen.

Schitterende interactie

Dan wordt het publiek erbij betrokken: dankzij de flexibele theaterzaal worden bezoekers ten dans genood. Ook mijn Andrea moest er aan geloven. Wat had zij het opeens fijn om in een beweeglijk collectief mee te doen, zich even deel te voelen van die massale melancholie die de kracht gaf om het ‘nu’ mooier te maken. De apotheose komt als Aznavour het lied zingt dat geprojecteerd en gedeclameerd/geïnterrumpeerd is: de zeventien dansers genieten van het chanson en gaan op hun stoelen zitten om met het applaus voor de tijd van de bohème mee te genieten. Het licht verdwijnt en na een uur is de voorstelling voorbij: toen het licht weer aanging, was het publiek dolenthousiast.

Typisch ongelooflijk Frans

Voor mij was het om een aantal redenen fascinerend. In de eerste plaats omdat het zo typisch ongelooflijk Frans was. Na bijna uitsluitend geconfronteerd te zijn met Angelsaksische uitingen uit, die vaak schreeuwerige, cultuur, was het voor mij een oase van rust, emotionaliteit en goede smaak. Het was een typische uiting van hoe Franse animateurs de “education permanente” vormgeven: het levenslange leren en zich ontwikkelen. Je bent nooit te oud om iets moois te maken. Destijds tijdens het kabinet Den Uyl was deze opvoedingsvisie het centrale politieke beginsel. Er was een soort oriëntatiecursus  “pensioen in zicht” en er waren veel (al dan niet) nieuw gecreëerde voorzieningen. Het was een begrip dat bij alle generaties paste. Toen ik in Saint Quentin en Yvelines werkte, maakte ik een soortgelijk project mee, maar dan met jonge immigranten. Ieder deed wat hij kon (de blacks, blancs et beurres(=lichtgetint)). Het leverde een enthousiaste teambuilding op, een groot gevoel voor samenwerking in een fascinerend proces waarbij je samen iets maakt, maar ieders inbreng telt en waardevol is.

Een prachtige groep senioren

Het maakte mij ook trots op wat we met elkaar bereikt hebben. Toen mijn oma 75 jaar was, droeg ze een zwarte jurk met een bloemetjesschort en schilde ze aardappels. Af en toe werd ze in een auto gehesen en door een bevriende buurman naar iets toe gebracht, waar ze naar prestaties van haar kleinkinderen kon kijken. Nu waren er in de zaal van het Korzotheater trotse kleinkinderen die naar hun oma’s en opa’s kwamen kijken. We hebben een gezonde, levendige generatie senioren voortgebracht. Gisteren zag ik een groep prachtige mensen, die bewezen dat het leven van de arbeid en de economie niet het enige is dat telt in deze materialistische wereld. Er is ook een wereld van creativiteit, van schoonheid. Er was dan ook geen enkele officiële politicus aanwezig.

Kijk hier voor de agenda van Holland Dance Festival.

675 getoond, 376 bekeken

3 thoughts on “Holland Dance Festival: La Bohème..et nous avions tous du génie

  1. Zie de klok van vervlogen tijd als een dans, zie elke seconde als een belevenis.
    Hans Franse heeft het mooi omschreven. Dank, en ook aan de choreografen Isabelle Chaffaud en Jérôme Meyer die vertrouwen hebben in de 55 plussers.

  2. Hans, heel veel dank hiervoor namens alle betrokkenen. Je doet ons eer aan. We zullen nogmaals ons uiterste best doen in Korzo op 7 en 14 februari en in De Luifel, Heemstede, op 28 februari.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *