Kassamedewerkers en vrijwilligers Royaal Zorg ontfermen zich over ouderen

superzorgIn januari 2016 start de Haagse thuiszorginstelling Royaal Zorg in twee Albert Heijn supermarkten in Den Haag het project “SuperZorg”. Het project heeft als doel om kwetsbare ouderen extra aandacht, informatie of hulp te bieden. De supermarkt is voor veel eenzame ouderen de laatste mogelijkheid om de eenzaamheid even te ontlopen en één van de dringendste redenen om het huis te verlaten. SuperZorg van Royaal Zorg speelt in op dit gegeven door eenzame en kwetsbare ouderen via de supermarkt aan te spreken met het doel om hen in contact te brengen met leeftijdsgenoten, informatie te geven of eventueel door te verwijzen naar een zorginstelling.

Eerste levensbehoefte
Binnen het project “SuperZorg” wordt niet alleen contact gestimuleerd tussen kwetsbare ouderen en welzijns- en zorginstellingen. Er is juist veel ruimte voor een sociaal praatje tussen de ouderen en vrijwilligers. Niet iedere oudere is kwetsbaar of eenzaam, maar voor iedere senior geldt dat sociaal contact een eerste levensbehoefte is. Sociaal contact vergroot de wereld en voorkomt dat ouderen in een sociaal isolement terecht komen.

Incident
Het idee voor het project SuperZorg is ontstaan door een thuiszorgmedewerkster van Royaal Zorg, die haar baan combineerde met een baan bij Albert Heijn. ‘De medewerkers in de supermarkt kennen de ouderen vaak goed. Het plan voor “SuperZorg” is ontstaan nadat een oudere man die vaak in de Albert Heijn kwam was overleden. Toen de oudere klant al een paar dagen niet was geweest, maakten medewerkers zich zorgen. Ze hoorden via ons het vervelende nieuws dat de klant was overleden. Na dit incident besloten we een proef te starten met Albert Heijn om samen te gaan werken, zodat sneller ingegrepen kan worden als dit nodig is’ aldus Sumeyra Yazir van Royaal Zorg.

501 getoond, 293 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *