Openbaar vervoer in Den Haag: dit gaat er mogelijk vanaf 2019 veranderen

Openbaar vervoer in den haag 2019 htm concept vervoersplan mogelijke veranderingen

Bron: http://www.overhtm.nl/nl/nieuws-en-media/beeldbank/ (afbeelding rechtenvrij te gebruiken)

Laatste update: 13 juli 2018 (o.a meerdere aanpassingen gedaan op basis van nieuwe informatie die de HTM heeft vrijgegeven). Deze informatie is ook verwerkt in deze blog: Dienstregeling 2019 Den Haag – bus 23 korter, nieuwe lijnen en langere spits

Deze week hebben de verschillende vervoerders hun concept vervoersplan 2019 ingediend bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). In dit plan zijn de voorstellen voor de dienstregeling van het komend jaar opgenomen. Ook de HTM heeft een nieuw vervoersplan ingediend. Het lijkt er volgens de plannen op dat het openbaar vervoer in Den Haag er vanaf 2019 mogelijk heel anders uit gaat zien.

Ophef
Onder andere het eventueel inkorten van buslijn 23 tot de Savornin Lohmanplein (in plaats van Kijkduin) leidde eerder deze week al tot de nodige reacties:
Boze ondernemers op Kijkduin na voorstel inkorten buslijn 23
Rover: lijnen schrappen heeft geen zin
Groep de Mos/Hart voor Den Haag: Buslijn 23 ook na de zomer naar Kijkduin laten rijden

In het concept vervoersplan van de HTM staan naast het inkorten van buslijn 23 nog veel meer mogelijke veranderingen voor het het openbaar vervoer in Den Haag. Vooral het busvervoer kent in dit plan veel wijzigingen van routes. Bij de trams gaat het vooral om extra of minder ritten op een bepaald traject. In dit blog zetten we per tram- en buslijn de belangrijkste (niet alle) mogelijke wijzigingen op een rijtje.

Openbaar vervoer in den haag 2019 htm concept vervoersplan mogelijke veranderingen lijnkaart

De mogelijke nieuwe lijnen in 2019 op kaart. Bron: Htm concept vervoersplan 2019

Buslijn 18
Bus 18 wordt mogelijk opgeheven. Het grootste gedeelte van lijn 18 wordt overgenomen door de vernieuwde lijnen 22 en 24 (zie hieronder). Alleen het deel tussen Den Haag CS en Clingendael en dat tussen Rijswijk Steenvoorrde en de Schilp wordt grotendeels niet overgenomen. Update: bus 18 wordt omgenummerd tot bus 22. Buslijn 22 rijdt van Duindorp via Centraal naar Rijswijk Station en Rijswijk de Schilp. 

Buslijn 21 (Wateringen Plein – Zwarte Pad)
1. Buslijn 21 krijgt mogelijk een nieuw eindpunt: Wateringen, Plein. Bus 21 gaat dus doorrijden van Vrederust naar Wateringen. Update: vooralsnog blijft bus 21 eindpunt Vrederust houden, wellicht in de toekomst alsnog naar Wateringen.
2. Buslijn 21 krijgt mogelijk een snellere route in het Statenkwartier via de Statenlaan naar ‘de Fred’.

Buslijn 22 (Duindorp – Rijswijk Steenvoorde)
1. Lijn 22 krijgt een andere route: Duindorp – Rijswijk Steenvorde en neemt daarmee het deel van lijn 18 via Hollands Spoor en Laakkwartier naar Rijswijk over.
2. De nieuwe lijn 22 rijdt in de richting van beide stations CS en HS via de Weteringkade in plaats van de Bierkade.

Buslijn 23 (De Savornin Lohmanplein – Zwarte Pad)
1. Bus 23 wordt mogelijk ingekort van Kijkduin tot een nieuw eindpunt: De Savornin Lohmanplein. Reden hiervoor is overlap met lijn 24, 26 en tram 3.
2. In de zomerdienstregeling, die 6 weken duurt, rijdt bus 23 wel door naar Kijkduin. Update: de plannen zijn iets aangepast. Buslijn 23 rijdt naar alle waarschijnlijkheid vanaf 2019 alleen in de weekenden tussen maart en september door naar Kijkduin

3. In Rijswijk wordt de route mogelijk iets aangepast: de halte Klaroenstraat en halte Admiraal Helfrichsingel vervallen.
4. Er komen extra ritten in de spits tussen Station Laan van NOI en Zwarte Pad.

Buslijn 24 (Kijkduin – Centraal Station – Duinzigt)
Lijn 24 neemt mogelijk het deel van de route van buslijn 22 over tussen Den Haag Centraal en Duinzigt en rijdt niet langer naar Station Mariahoeve. Update: deze wijziging gaat niet door, lijn 24 blijft gewoon rijden tussen Kijkduin en Station Mariahoeve.

Buslijn 25 (Vrederust – Station Mariahoeve)
1. Buslijn 25 gaat mogelijk weer naar Centraal Station rijden via de Lutherse Burgwal, Amsterdamse Veerkade en Stille Veerkade. Een deel van dit gebied is in eerste instantie autoluw gemaakt voor het Verkeerscirculatieplan. Omdat nu al gereden wordt met schonere bussen op gas en alle bussen van HTM voor 2025 elektrisch zijn, kan dit traject weer worden opengesteld voor busvervoer. Update: deze wijziging gaat niet door, lijn 25 blijft rijden tot de Grote Markt
2. Buslijn 25 neemt na Centraal Station het deel van de route van bus 24 naar Station Mariahoeve over. Update: deze wijziging gaat niet door, lijn 25 blijft rijden tot de Grote Markt
3. In de spits en avonds gaan er meer bussen rijden tussen Centraal Station en Vrederust. Update dit wordt de nieuwe spitslijn 27

Buslijn 26 (Kijkduin – Station Voorburg)
Geen grote noemenswaardige veranderingen voor bus 26.

Buslijn 28 (Norfolk – Binckhorst – Voorburg Station)
1. Lijn 28 krijgt een nieuwe route naar het voormalige Norfolkterrein. Deze buslijn blijft rijden tot er een tram naar deze locatie is aangelegd. De nieuwe lijn 28 zorgt ervoor dat een aantal ritten van buslijn 22 naar halte Zuiderstrandtheater niet meer nodig zijn.
2. Lijn 28 wordt de eerste lijn waar nieuwe elektrische en emissieloze bussen gaan rijden.
Update: Buslijn 28 rijdt vanaf 2019 eerst van Den Haag Centraal naar het Norfolkterrein.

Buslijn 29 Rijswijk Station – Oude Waalsdorperweg (spitslijn)
Buslijn 29 blijft een spitslijn, maar krijgt een langere route die delen van buslijn 18 en buslijn 22 combineert.

Openbaar vervoer in den haag 2019 htm concept vervoersplan mogelijke veranderingen

Bron: http://www.overhtm.nl/nl/nieuws-en-media/beeldbank/ (afbeelding rechtenvrij te gebruiken)

Trams
Voor de tramlijnen verandert er veel minder in de routes dan bij de bussen. Het gaat hier voornamelijk om de verhoging of de verlaging van de rijfrequenties. Voor de tramlijnen 3, 12 en 15 staan geen mogelijke wijzigingen in het plan opgenomen.

Tramlijn 1
Tram 1 krijgt op de zaterdag mogelijk een hogere frequentie tussen 11.00 en 15.00 uur. De lijn gaat zeven in plaats van zes keer uur rijden tussen het centrum en Scheveningen.

Tramlijn 2
Op lijn 2 worden vanwege de drukte vanaf 2019 mogelijk vier in plaats de huidige twee spitsritten gereden tussen Kraaijenstein en Station Laan van NOI.

Tramlijn 4 (RandstadRail)
RandstadRail 4 gaat na opening van het nieuwe treinstation Lansingerland-Zoetermeer vanaf Javalaan doorrijden naar dit nieuwe station. Tussen Javalaan en het station komt ook nieuwe tramhalte bij het Burgemeester van Tuyllpark.

Tramlijn 6
1. Lijn 6 gaat vanwege drukte mogelijk tussen 14.00 en 18.00 uur zeven in plaats van zes ritten per uur rijden.
2. Tussen 18.00 en 19.00 uur krijgt lijn 6 mogelijk zes in plaats van vier ritten per uur.

Tramlijn 9
De frequentie van tram 9 wordt mogelijk tot 19.00 uur verhoogd naar zes ritten per uur.

Tramlijn 11
Tramlijn 11 gaat tot 19.00 vaker rijden. De frequentie gaat tot het einde van de avondspits van vier naar vijf keer per uur.

Tramlijn 16
Op de zaterdag gaat lijn 16 tussen 11.00 en 19.00 zes keer per uur rijden. Op dit moment is dat nog tussen 12.00 en 18.00 uur het geval.

Tramlijn 19
Tram 19 gaat vanwege een lage bezetting in de weekenden voor 10.00 uur nog maar drie keer per uur rijden.

Nachtnet 
Op vrijdag en zaterdagnacht blijven de nachtbussen rijden tussen 1.00 en 5.00 uur. De nachtbussen krijgen wel soms een andere route.

Nachtbus N1: rijdt mogelijk niet meer via de Kerkhoflaan, maar via Mariahoeve.
Nachtbus N2: gaat mogelijk vanuit Leidschendam naar Voorschoten en Wassenaar rijden.
Nachtbus N3: rijdt mogelijk niet meer naar Kijkduin, maar gaat naar Vroondaal en Madestein rijden.
Nachtbus N4: gaat mogelijk via de Binckhorstlaan in plaats van via de Bierkade rijden.
Nachtbus N5: gaat mogelijk via Ypenburg, Nootdorp, Pijnacker en Delft station rijden in plaats van via  Delft Tanthof
Nachtbus N6: gaat mogelijk via de A4 naar Leidschenveen rijden, waardoor de bus in de wijk Zoetermeer Oosterheem ook meer plaatsen kan aandoen. Update: N6 krijgt een andere route in Zoetermeer: Oostweg – Dreeslaan – Oostweg. 

Overige interessante mogelijke wijzigingen
1. De korte spitstrajecten gaan mogelijk het hele jaar door rijden, in plaats van de huidige periode oktober – april.
2. De zomerdienstregeling wordt mogelijk ingekort van zeven naar zes weken.

Het vervoersplan van de HTM voor het openbaar vervoer in Den Haag gaat eerst nog van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag naar de verschillende gemeenten waar de vervoerder actief is. De gemeente geeft inwoners volgens de mogelijkheid om te reageren op de plannen. Het is dus nog niet zeker of al deze wijzigingen daadwerkelijk doorgang vinden. Het volledige concept 2019 is hier te vinden.

Wat vind jij van al deze mogeliijke wijzigingen in het openbaar vervoer in Den Haag? Laat jouw mening hieronder achter in een reactie!

6024 getoond, 2278 bekeken

2 thoughts on “Openbaar vervoer in Den Haag: dit gaat er mogelijk vanaf 2019 veranderen

  1. Erg jammer dat lijn 23 niet meer alle dagen dóór zal rijden naar Kijkduin. Voor veel ouderen de enige verbinding met zee. Ook wordt de halte Muurbloemweg vaak als overstap gebruikt door ouderen die lijn 23 nodig hebben en dichtbij haltes van bus 24 wonen, maar te ver bij die van 23 – of andersom. Teleurstellend dat er niets teruggedraaid wordt aan de verlaagde frequentie van bus 24 na 19:00. Deze bus zit met name op koopavonden barstensvol, je kunt amper staan als je na het centrum instapt.

  2. Onbegrijpelijk dat niet meer naar het CS wordt gereden vanuit Clingendael .Deze bus rijdt al sedert 1965 door het Benoordenhout waar blijft de serves voor de passagiers, gaat het alleen maar om het geld dat er te weinig inkomsten zijn ? De HTM krijgt toch ook subsidie van de gemeente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *