Opera Hamlet in de Koninklijke Schouwburg – januari t/m april 2018

Hamlet OPERA2DAY - fotograaf Henk Bleeker (foto rechtenvrij)

Hamlet OPERA2DAY – fotograaf Henk Bleeker (foto rechtenvrij)

OPERA2DAY presenteert van januari t/m april 2018 Hamlet, een ‘grand opéra’ van Ambroise Thomas en een psychologische thriller zonder weerga. De Franse componist baseerde zijn meesterwerk op Shakespeare’s gelijknamige toneelstuk. De première van Hamlet vindt plaats op 18 januari 2018 in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, de thuisbasis van OPERA2DAY. De opera is maar liefst 25 keer te zien in Nederland en België. Klik hier voor de volledige speellijstteam en cast en de synopsis.

Met deze nieuwe productie wil OPERA2DAY de opera van Ambroise Thomas (1811-1896) weer stevig op de kaart zetten. Hamlet heeft namelijk alles wat je van een operaversie van Shakespeare’s toneelstuk mag verwachten. Het verziekte hof van Hamlet’s oom, koning Claudius van Denemarken, verschijnt in alle decadentie op het toneel. De toeschouwers kunnen meeleven met de innerlijke strijd van Hamlet, een van de mooiste baritonrollen uit het operarepertoire. De geestverschijning van Hamlet’s gestorven vader is omgeven met mysterie. Voor Ophélie, die aan waanzin ten prooi valt, componeerde Thomas zeldzaam ontroerende muziek.

Geliefde opera na 100 jaar weer terug in ons land
Na de première in 1868 in Parijs – precies 150 jaar geleden – was Hamlet decennialang een van de meest gespeelde opera’s. Ook in Nederland. Tot 1919 is de opera 153 (!) keer uitgevoerd in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag, toen hoofdzakelijk een operahuis. Daarna is de opera in Nederland nog maar twee keer uitgevoerd: één keer in een Italiaanse versie en één keer concertant. Na 100 jaar keert Hamlet nu weer terug naar de Koninklijke Schouwburg en vele andere theaters in Nederland.

Inspiratie door de Franse film noir in de enscenering van Hamlet
OPERA2DAY presenteert de opera in een iets compactere versie die zich toespitst op de psychologische ontwikkeling van Hamlet. Voor de enscenering van deze Franse opera laat artistiek leider en regisseur Serge van Veggel zich inspireren door de rijke traditie van de Franse film noir. Tijdens de voorstelling zijn filmbeelden te zien van de cineaste Margo Onnes, waarmee de kijker kan doordringen in Hamlet’s geesteswereld. Naast de fysieke werkelijkheid zien we zijn dromen en waanbeelden. Waar werkelijkheid en fantasie aanvankelijk naast elkaar staan, lopen deze na verloop van tijd steeds meer door elkaar heen, zowel in Hamlet’s hoofd, als op het toneel.

Het New European Ensemble begeleidt de opera
OPERA2DAY werkt opnieuw samen met het New European Ensemble. De twee Haagse gezelschappen laten zich inspireren door de muziekpraktijk van honderd jaar geleden. Dirigent Hernán Schvartzman en Emlyn Stam, artistiek leider van het New European Ensemble, zijn gedoken in de archieven van de Franse Opera in Den Haag om de partijen van de orkestmusici te bestuderen. Ze hebben ook intensief geluisterd naar oude opnames van delen uit Hamlet met zangers die nog hebben gewerkt met de componist zelf. OPERA2DAY en het New European Ensemble brachten deze muziekpraktijk van rond 1900 al eerder samen tot leven in Dr. Miracle’s last illusion, een voorstelling die volgens de pers ‘spectaculair’ was (Volkskrant) en ‘een hit’ (Theaterkrant).

Opnieuw een Franse opera, na eerdere succesvoorstellingen
Met Hamlet brengt OPERA2DAY voor de derde keer een Franse opera op de planken. In 2013 en 2014 was Médée van Cherubini te zien, volgens NRC-recensent Kasper Jansen ‘een bloedstollende voorstelling, die de toeschouwer ontredderd achterlaat’. In 2014 presenteerde OPERA2DAY Charpentiers La descente d’Orphée, die werd uitgeroepen tot ‘Opera van het jaar’.

3213 getoond, 172 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *