Rabobank Regio Den Haag – Delen is de basis van Share a Byte

Foto: Paul Voorham

Foto: Paul Voorham

Het woordje share (delen) is niet lukraak gekozen in de naam van Share a Byte. Het ICT-personeel van dit consultancybedrijf deelt mee in de winst. En dát is weer goed voor de zaken.

In de 17 jaar dat Karima Gacem in de detacheringswereld werkte, zag zij het steeds vaker: zeer ervaren ICT-experts die eerlijker beloond wilden worden voor hun prestaties. ‘Het zijn mensen die op zoek zijn naar een balans tussen ondernemerschap en de veiligheid van een vaste baan. Voor Share a Byte, waarmee ik onlangs gestart ben en dat ICT-experts tijdelijk bij opdrachtgevers inzet, heb ik het MidShare®-beloningsmodel bedacht. Daarmee kan ik ze die balans bieden.’ In dit beloningsmodel, waarvan Karima de naam liet vastleggen, krijgen medewerkers een vast dienstverband met een marktconform basissalaris. Daarnaast ontvangen zij maandelijks een prestatiegerichte bonus én delen zij mee in de winst. ‘Tot en met vijftig procent van de winst wordt onder de medewerkers verdeeld’, licht Karima toe. ‘De bonus is variabel; een percentage van de omzet die medewerkers zelf realiseren wanneer zij aan de slag gaan bij een van onze opdrachtgevers.’

Het mes van het MidShare-beloningsmodel snijdt aan twee kanten. ‘Ik wil hiermee de top onder de ICT’ers trekken en die langdurig aan Share a Byte binden’, zegt Karima. ‘Mijn klanten zijn bedrijven die de expertise van onze ICT’ers tijdelijk nodig hebben. Bijvoorbeeld op piekmomenten of vanwege een speciaal ICT-project. Share a Byte kan deze bedrijven de kennis en flexibiliteit van de allerbeste ICT’ers bieden.’ Karima heeft er vertrouwen in dat haar idee werkt. ‘Ik krijg nu al cv’s en opdrachten binnen, terwijl ik nog maar net begonnen ben. Kandidaten worden streng beoordeeld. Ik kijk naar opleidingen, certificeringen, uitgevoerde opdrachten en ik check zorgvuldig de referenties.’

Minder geld, meer geluk
Met het woord share in haar bedrijfsnaam wil Karima ook duidelijk maken dat zij maatschappelijk bewust ondernemen hoog in het vaandel heeft staan. ‘Ik wil jaarlijks een event opzetten met medewerkers en relaties waarop we een dag lang de handen uit de mouwen steken voor een goed doel. In de tijd waarin we nu leven vind ik het belangrijk dat we ons meer inleven in de ander. Mede om die reden heb ik voor de Rabobank gekozen als mijn huisbankier. We moeten eerlijker met elkaar omgaan en beter voor onszelf en elkaar zorgen.’ In hoeverre ik goed voor mezelf zorg door zoveel winst uit te keren aan medewerkers? Ik zal niet heel rijk worden van dit model. Maar wél heel gelukkig.’

De Rabobank kiest vier keer per jaar een Starter van het Kwartaal. Startende ondernemers kunnen extra aandacht goed gebruiken. De winnaar krijgt daarom een artikel in het magazine LEVEN! en een interview in Dichterbij. Ook krijgt de winnaar een cheque voor een coachingstraject bij Stichting Ondernemersklankbord. Starters kunnen zich aanmelden via rabobank.nl/regiodenhaag.

Tekst: Marjon Hoogesteger
Foto: Paul Voorham

2809 getoond, 93 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *