Rabobank Regio Den Haag: ‘Ook dichtbij met minder kantoren’

Foto: Harry Wientjes

Foto: Harry Wientjes

Nu klanten steeds vaker online bankieren, was het nodig ons kantorennetwerk kritisch onder de loep te nemen. ‘Het nieuwe dichtbij zit niet in stenen.’

De ontwikkelingen in de bankwereld gaan razendsnel. Steeds meer dienstverlening wordt online aangeboden en onze klanten maken daar gebruik van, waardoor het bezoek aan onze kantoren is afgenomen. Daarnaast start de Rabobank (samen met enkele andere grote banken) dit jaar met het overdragen van haar geldautomaten naar Geldservice Nederland. Dit om het netwerk van geldautomaten veilig en betaalbaar te houden en de spreiding te verbeteren. Vanaf eind 2020 heeft onze bank geen eigen geldautomaten meer in eigen beheer. ‘Vanwege deze ontwikkelingen hebben we samen met de ledenraad en de marktteams kritisch naar ons kantorennetwerk gekeken’, vertelt Harry Wientjens, directeur Particulieren & Private Banking van onze bank. ‘We hebben besloten om per 1 juni onze kantoren in Voorburg, Voorschoten en aan het Loosduinse Hoofdplein in Den Haag te sluiten. Het kantoor in Rijswijk verhuist van het Generaal Eisenhouwerplein naar de Kerklaan.’

ZORGVULDIG BESLUIT
De beslissing om kantoren te sluiten, is niet licht genomen, zegt Harry. ‘We willen een kantorennetwerk dat goed verdeeld is over ons werkgebied, met een rendabele dienstverlening die past bij wat de klanten willen. We hebben heel zorgvuldig naar de verschillende situaties gekeken. De kantoren die sluiten, zijn stuk voor stuk grote panden. Op deze locaties hebben we weinig aanloop en de vragen van de mensen die nog wel komen, kunnen vaak makkelijk online of telefonisch worden beantwoord. Het zijn dus vierkante meters die we niet gebruiken, terwijl de kosten ervan wel op onze balans drukken.’

ALTERNATIEVEN
Het sluiten van de kantoren zal voor een aantal klanten in eerste instantie niet meevallen, weet Harry. ‘Vooral ouderen gaan de kantoren missen. Daarom maken we de overgang zo gemakkelijk mogelijk. Samen met de ledenraad hebben we daar ideeën voor bedacht. Zo zijn we geruime tijd geleden al begonnen met het achterhalen van de klanten die ons het vaakst bezoeken, zodat we ze persoonlijk kunnen benaderen en informeren. Voor ouderen organiseren we workshops online bankieren. Zo nodig leggen we bij hen thuis uit hoe online bankieren werkt. We gaan er dus uiterst serieus mee om.’

Daar waar kantoren verdwijnen, wordt een oplossing gezocht voor de automaten. ‘In Voorschoten bijvoorbeeld hebben we net een contract getekend met Primera om daar binnenkort een geldautomaat in de winkel te plaatsen.’

HET NIEUWE DICHTBIJ
Harry heeft er vertrouwen in dat onze bank ondanks het sluiten van kantoren dichtbij blijft. ‘Waar het om gaat, is dat onze dienstverlening toekomstbestendig is. We zien heel duidelijk dat dichtbij zijn niet meer alleen zit in het fysiek aanwezig zijn. Het gaat om goede klantbeleving. Dat kan ook een online handeling zijn; dat je met drie muisklikken een nieuwe bankpas hebt aangevraagd. Het nieuwe dichtbij zit naar mijn mening juist in mobiliteit, flexibiliteit en maatschappelijke betrokkenheid. Dus ja, we trekken ons terug met een aantal kantoren, maar tegelijkertijd zijn we met onze marktteams, mobiele adviseurs, pop-upstores en online mogelijkheden juist meer aanwezig.

Vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid helpen we bij het bouwen van community’s en stimuleren we de zelfredzaamheid van onze klanten. Ik durf te stellen dat we met al deze ontwikkelingen straks misschien wel dichterbij zijn dan ooit.’

TEKST: MARJON HOOGESTEGER
FOTO’S: HARRY WIENTJENS

1760 getoond, 70 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *