Rabobank Regio Den Haag: redding voor voedsel – originele oplossingen

Foto: Instock

Foto: Instock

Door producten te kopen die gemaakt zijn uit voeding die anders was weggegooid, levert u een originele bijdrage aan het tegengaan van voedselverspilling.

Het is raar maar waar: we eten een derde van de totale wereldproductie voedsel niet op! In Nederland gooiden we in 2016 bijvoorbeeld 34 procent van alle gekochte rijst weg, 30 procent van het gekochte brood en 23 procent van de gekochte pasta. Dat kan verschillende redenen hebben. Voedsel haalt vanwege een visuele onvolkomenheid het schap niet of het blijkt onverkoopbaar voor de uiterste houdbaarheidsdatum. Ook komt het voor dat het wel in uw winkelmand maar niet in uw mond belandt. De vele verweesde kapjes brood in broodzakken zijn hiervan de stille getuigen. Zulke voedselverspilling is doodzonde.

FOOD RESCUE CENTER
Gelukkig is er iets tegen voedselverspilling te doen, zoals kliekjes bewaren en zorgvuldiger inkopen. En er is een groeiende groep ondernemers die innovaties introduceren die inspelen op het probleem. Door bij hen te kopen draagt u zelf actief bij aan het verminderen van verspilling. Een trendsetter is Instock. Met restaurants in Amsterdam, Utrecht en Den Haag zet deze jonge onderneming voedselverspilling op de kaart. Hun koks maken zeven dagen per week ontbijtjes, lunches en diners van ‘onverkoopbare’ voeding. ‘Dat voedsel komt uit 175 vestigingen van Albert Heijn’, onthult community manager Djaja van den Berg van Instock. ‘Ook gebruiken we voedsel dat door verpakkende bedrijven niet voor verkoop geschikt wordt geacht. Zoals vlees dat tegen de houdbaarheidsdatum aan zit en vis die te groot of te klein is voor de verpakking.’
Het kloppend hart van Instock is het ‘food rescue center’, een distributiecentrum voor gered voedsel. ‘We hebben nu al 350.000 kilogram voedsel gered en verkopen ook aan andere horecaondernemers’, zegt Van den Berg. Instock groeit uit tot een begrip in foodland. Met als nieuwe activiteit de verkoop van producten gemaakt van gered voedsel. Zoals Pieperbier van aardappelen, Bammetjesbier van brood en Instock-ontbijtgranen van bierbostel (beer for breakfast!).

Bier verkopen van 'gered' brood. Dat doet BeeBlue. Het heet Toost en is onder meer verkrijgbaar bij de bakkerijen die het brood leveren. Foto: Jaap van den Beukel

Bier verkopen van ‘gered’ brood. Dat doet BeeBlue. Het heet Toost en is onder meer verkrijgbaar bij de bakkerijen die het brood leveren. Foto: Jaap van den Beukel

ZEEP MET KOFFIEDIK
Instock is niet het enige bedrijf dat bier verkoopt dat is gebrouwen van gered brood. Ook Robert-Willem Dol van BeeBlue doet dat. Het bier dat hij verkoopt heet Toost. Het verbaasde hem dat Amsterdamse bakkers veel onverkocht brood weggooien. BeeBlue besloot dit daarom op te halen en laat van het brood (is een vervanger voor mout) door een lokale brouwer bier brouwen. Dol: ‘Dit wordt verkocht door de bakkerijen die het brood leveren en daarnaast door horeca en supermarkten.’
Zo’n zelfde wederkerige constructie gebruikt BeeBlue ook bij de verkoop van Soop. Dit is zeep in de vorm van een munt. BeeBlue laat Soop maken bij zeepfabrieken uit onder meer sinaasappelreststromen en koffiedik (scrubmiddel!). Het koffiedik komt van de gemeente Amsterdam. Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, die in dienst zijn van werk-leerbedrijf Pantar, halen het op tijdens het bezorgen van post, vertelt Dol. ‘De zeep die we produceren leveren we straks weer via Pantar terug aan Amsterdam.’

Thijs Afink, van Thijs Tea, probeert nieuwe smaken uit in zijn testkeuken. Foto: Jaap van den Beukel

Thijs Afink, van Thijs Tea, probeert nieuwe smaken uit in zijn testkeuken. Foto: Jaap van den Beukel

Bedrijven die voedsel redden en reststromen benutten schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch zijn ze vaak te klein om in hun eentje het verschil te maken. Dit is de reden dat Instock en BeeBlue de krachten bundelen met ThijsTea (ijsthee), Potverdorie (jam), Gro (borrelhappen), Kromkommer (soepen), Soupalicious (soepen) en de Verspillingsfabriek (soepen en sauzen). Pieter Goudswaard van MVO Nederland leidt dit in goede banen. ‘In ons samenwerkingsverband wisselen ondernemers kennis uit, bijvoorbeeld over vergunningen. Ook voeren ze samen campagne. Dit doen ze op Verspillingisverrukkelijk.nl, maar ook tijdens beurzen en in een gezamenlijk supermarktschap. Zo laten ze zien dat er een serieuze nieuwe productcategorie ontstaat.’
Volgens Thijs Afink van ThijsTea staan de merken samen veel sterker. Zijn ijsthee, ge- maakt uit tweedehands citroenen van een limoncelloproducent (die alleen de schil gebruikt), is een hit. De drank doet het goed in de catering en in horeca in Nederland, België en Duitsland. Afink wil nu ook de supermarkten gaan veroveren: ‘Maar wij zijn nog wel slecht zichtbaar, vergeleken met het geweld van concurrenten zoals Coca-Cola. Daar tegen opboksen lukt alleen als we de krachten bundelen.’

BEGIN VAN EEN GOLF
Ondernemers die voedsel ‘redden’ kunnen rekenen op ruimhartige ondersteuning van de Rabobank, volgens directeur Pierre van Hedel van Rabobank Foundation. ‘In het kader van Growing a better world together willen we bijdragen aan het oplossen van het wereldvoedselprobleem. Daarvoor moeten we met zijn allen dingen anders gaan doen. Ondernemers die inspelen op het issue van voedselverspilling laten zien hoe dat kan.’ Rabobank helpt hen door producten zoals ThijsTea aan te bieden aan medewerkers. En natuurlijk door startende ‘voedselredders’ te adviseren, bijvoorbeeld in het nieuwe circulair innovatiecentrum Three-Sixty. Ook maakt de Rabobank deel uit van de Taskforce Circular Economy in Food (waarin onder andere de Universiteit Wageningen, McDonalds en Agrifirm zitten). Deze maand presenteert de taskforce een ambitieuze aanpak voor een circulaire voedselvoorziening. ‘We staan nog maar aan het begin van een golf van nieuwe oplossingen’, stelt Van Hedel. Ook bestaande ondernemers kunnen volgens hem kansen grijpen. Hij noemt het voorbeeld van viswinkels die samenwerken om overschotten te voorkomen. ‘Het issue voedselverspilling biedt mooie kansen voor ondernemers om te innoveren én voor consumenten om iets bij te dragen aan een betere wereld. Samen kunnen wij nog heel veel voedsel redden.’

TEKST: JOOST BIJLSMA
FOTO’S: INSTOCK / JAAP VAN DEN BEUKEL

356 getoond, 62 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *