Rabobank Regio Den Haag: ‘Schilderswijk zit vol potentie’

Foto: Timon Jacob

De Haagse Schilderswijk staat te boek als een lastige wijk. Jammer, vinden Gökhan Tercan en Wendy Muller van het marktteam Schilderswijk van onze bank. ‘Het is niet alleen maar negatief in de Schilderswijk. Het is een krachtwijk met veel ondernemerschap, grote sociale controle en mensen die voor elkaar opkomen. Het is een wijk vol potentie’, aldus Gökhan. Het doel van dit marktteam is in deze wijk de verbinding tussen ondernemers en particulieren met de bank te versterken. Vorig jaar ontstond het plan om een project in de Schilderswijk te starten om in deze cultureel zeer diverse wijk de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de bank te vergroten. ‘We zijn begonnen met de wijk goed in kaart te brengen’, vertelt Gökhan. ‘Daarna zijn we aan onze zichtbaarheid gaan werken door met een projectteam van medewerkers, directie, commissarissen en ledenraadsleden verbinding te zoeken en vertrouwen te winnen. Zo zijn we vorig jaar onder andere met het Suikerfeest en met Kerstmis bij lokale ondernemers langs geweest om ze persoonlijk een fijn feest te wensen. Tijdens de ramadan hebben we een Iftar diner georganiseerd voor ondernemers en stakeholders in de wijk. Later dit jaar koppelen we een van onze maatschappelijke initiatieven aan Divali, het hindoeïstische lichtjesfeest.’ Op maatschappelijk vlak laat het team ook vaker van zich horen in de wijk. ‘We willen helpen met financiële educatie en zelfredzaamheid bevorderen’, vertelt Gökhan. ‘We geven bijvoorbeeld gastlessen op scholen om de jeugd te leren omgaan met geld. Ook zetten we ons netwerk in om jongeren te helpen aan een arbeids- of stageplaats.’ ‘En in samenwerking met de bibliotheek geven we ouderen uitleg over online en veilig bankieren’, vult Wendy aan.

COMMERCIËLE KANSEN
Meer zichtbaarheid in de Schilderswijk leidt tot commerciële kansen voor onze bank, zien Wendy en Gökhan. ‘We willen in drie jaar tijd ons marktaandeel in de wijk verdubbelen’, zegt Gökhan. ‘De eerste resultaten zijn er al. We merken dat als we het vertrouwen van rolmodellen in de wijk hebben gewonnen, zij ons introduceren in hun netwerken en bij hun businesspartners.’ ‘Eigenlijk zijn we nog aan het leren’, zegt Wendy. ‘Wat werkt wel en wat niet. Waar het steeds op neerkomt, is dat wij als bank geloven in de mensen die hier wonen en ondernemen. Zij willen er iets goeds van maken. Als wij daar als bank aan kunnen bijdragen, doen we dat heel graag!’

TEKST: MARJON HOOGESTEGER
FOTO’S: TIMON JACOB

3701 getoond, 60 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *