Regels auto’s toelaten in Europa aanscherpen

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Door strengere regels in te voeren over de auto’s die binnen Europa verkocht zullen worden, hopen de lidstaten, de Europese Commissie en het EU-parlement gesjoemel met emissiewaarden te voorkomen. Hiervoor zullen EU-lidstaten (verplicht) steekproefsgewijs controles uitvoeren en de resultaten bekendmaken aan het publiek. In 2030 moet de CO2-uitstoot met gemiddeld dertig procent zijn teruggebracht ten opzichte van 2021. Dat staat in een voorstel van de Europese Commissie. In 2021 ligt de norm op 95 gram uitstoot CO2 per gereden kilometer.

Niet nog een emissieschandaal
“In de toekomst kan de commissie auto’s controleren, terugroepacties in de hele EU initiëren en boetes uitdelen bij overtredingen van de wet,” meldt de Poolse EU-commissaris Elżbieta Bieńkowska-Moycho. Voldoet een auto niet aan de Europese eisen? Dan kan de boete die uitgedeeld wordt voor één zo’n wagen oplopen tot 30.000.

De strengere regels en verplichte controles op de weg moeten zorgen voor meer transparantie, in tegenstelling tot de laboratoriumtests die de basis waren voor toelating van auto’s in Europa. Zo kwam het emissieschandaal – ook wel Dieselgate genoemd – tot stand, dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen sjoemelde met emissietesten. Hierdoor waren dieselauto’s op de weg minder schoon dan gemeld. Niet alleen in de VS was dit het geval, ook in Europa was er sprake van dit soort praktijken. Niet alleen bij Volkswagen. Bij het emissieschandaal werd het verbrandingsgedrag van de dieselmotoren gemanipuleerd, waardoor de uitstoot die Volkswagen hoefde te vermelden lager leek dan daadwerkelijk het geval was. Met de strengere regels wil Europa ervoor zorgen dat er minder gesjoemeld zal en kan worden. Dit met meer milieuvriendelijkere auto’s en een lagere CO2-uitstoot tot beoogd gevolg.

Nederland was koploper Europa
In 2016 is de gemiddelde CO2-uitstoot per personenauto in Nederland voor het eerst in jaren gestegen. Oorzaak is de verminderde verkoop van plug-in hybrideauto’s en zuinige dieselwagens door de verminderde fiscale voordelen van dit soort auto’s met een lagere CO2-uitstoot. Zo verviel voorheen de belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de wegenbelasting; een verminderde CO2-uitstoot heeft geen invloed op de autopremie van de autoverzekering. Van 2013 tot en met 2015 was er nergens zo’n lage gemiddelde CO2-uitstoot veroorzaakt door nieuwe auto’s als in Nederland. Nederland stond in 2016 alsnog in de top 3, maar was wel een van de weinige landen waarin de uitstoot was toegenomen.

Milieuorganisaties en fabrikanten
In 2030 moet de uitstoot dan ook met dertig procent zijn gedaald ten opzichte van 2021. In 2025 moet de uitstootreductie ook echt al op de helft van dat streven zitten. De auto-industrie heeft geprobeerd om dit voorstel tegen te gaan, waarna er een sanctie uit het voorstel is gehaald. Fabrikanten die het quotum namelijk niet halen, worden hier niet voor gestraft. Halen zij het wel, dan krijgen zij versoepelde uitstootlimieten. Milieuorganisaties zijn op hun beurt juist teleurgesteld door de genoemde dertig procent. Nog altijd zullen er laboratoriumtests worden uitgevoerd, waarbij nog steeds een vertekend beeld kan ontstaan van de uitstoot – zoals bij het dieselschandaal.

2643 getoond, 51 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *