Review: Comm, welkom in de wereld van communicatie

Het is herfstvakantie en dus tijd voor extra uitstapjes met de kinderen. Zoals eindelijk dat bezoek aan COMM, het voormalig Museum voor Communicatie in Den Haag.

COMM noemt zich een museum en verzamelplaats voor communicatie. Het is de plek waar je de invloed van communicatie ervaart. Zelf verheug ik me er vooral op mijn kinderen te kunnen wijzen op een wereld van vóór WiFi, met als hoogtepunt de draaitelefoon uit mijn jeugd.

Aftrappen met de Bingo Challenge

comm

Bron: De Hofpas

We starten met de Bingo Challenge: vijftien minuten voor twee opdrachten en zeven items. Een top spel, want het brengt de kinderen (acht en bijna tien) direct op gang. Ook een onmogelijke opgave binnen het aangegeven tijdslimiet, ondanks dat we de regel “niet rennen” pas veel later ontdekken. Het is simpelweg te leuk om buizenpost te versturen en te volgen. En ook emoji’s nadoen in het fotohokje en dansen met je schaduw vraagt om een herhaalbezoek.

Feest van herkenning en zelf aan de slag

Voor de oudere bezoeker is COMM een feest van herkenning. Ik word nostalgisch over de verhuiskaart (55 cent) en blij bij het zien van de Kermit. Maar het vernieuwde COMM heeft goed begrepen dat je de jeugd het beste zelf aan de slag kunt laten gaan. Zo is de ouderwetse telefooncentrale een onverwacht succes bij mijn kinderen, omdat ze zelf de gesprekken kunnen bepalen. En daar zitten hele vreemde verhalen tussen.

comm

Bron: De Hofpas

Op de vierde etage wordt de historie van het museum en de kennis over communicatie verbonden met actuele maatschappelijke vraagstukken en de toekomst. Weinig toegankelijk zou je denken, maar de video vorm waarin dit gepresenteerd wordt (negen beeldschermen in de muur en op het plafond, te volgen via aparte headsets) wordt door de kinderen met gejuich ontvangen. Als blijkt dat er ook nog Fortnite valt te spelen, wil hij-van-bijna-tien niet meer weg.

Gelukkig biedt de interactieve tafel op de derde verdieping afleiding. Middels een spel dat doet denken aan Subway Surf help je postbode Mark de liefdesbrief van Jenny op tijd te bezorgen. Met paard en koets, maar ook per boot, trein of elektronisch. Het blijkt allemaal nog niet zo eenvoudig. Terwijl de kinderen de post verzorgen, leer ik dat mijn favoriete duimpjes emoji me in Italië behoorlijk in de problemen kan brengen en dat mijn vaste woede-uitbarsting icoon in Japan voor trots en triomf staat.

comm

Bron: De Hofpas

Communicatie relevant maken

‘Ik moet koffie!’ roep ik na twee uur. ‘Wij blijven hier!’ is het eensgezinde antwoord van de kinderen. Dat “hier” is de twee keer eerder bezochte vierde etage, die van de buizenpost, video’s en Fortnite. Met de bezwering dat ze zich gedragen en bij elkaar blijven, vertrek ik naar de COMM Lounge op de begane grond. Een ruim opgezet café met werkplekken, loungehoeken en een prima menukaart. Genietend van mijn onverwachte moment van rust valt mijn oog op een lange rij mensen, voornamelijk jongens met petjes. Navraag leert me dat GameMeneer een presentatie geeft. ‘Jij gaat het wel opnemen, hè,’ hoor ik een van de jongens tegen zijn vriendje zeggen. ‘Ja zeker.’ Hij heeft zijn mobiele telefoon al in de hand.

Het optreden van GameMeneer is geen losstaande activiteit in het museum, maar een onderdeel van de huidige tentoonstelling “Influencers Behind the Scenes” of #IBTS. Een speciale route langs de vier etages van COMM met unieke video-content van social influencers. En dus ook live sessies en Meet & Greets. Een slimme zet van COMM om het museum relevant te maken voor de jeugd.

‘Wat vonden jullie van het museumbezoek?’ vraag ik de kinderen bij vertrek. ‘Leuk!’ is direct het antwoord. ‘Want je kunt in het heden, verleden en de toekomst kijken.’ En de volgende keer willen ze wel iets in de museumwinkel kopen.

comm

Bron: De Hofpas

Hofpasvoordeel: een warm drankje naar keuze op vertoon van een gekocht entreeticket.

COMM (voormalig Museum voor Communicatie)
Zeestraat 82, 2518 AD Den Haag

https://www.comm.nl/
service@comm.nl
070 330 7570

COMM is iedere dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur.

De tentoonstelling ‘Influencers Behind the Scenes’ of #IBTS is te zien van 6 oktober t/m 31 januari 2019.

Review door: Barbara Sevenstem

Barbara Sevenstern (48 jaar), levensgenieter, schrijver en blogger, freelance communicatiespecialist en moeder van drie kinderen in de leeftijd van acht tot en met dertien jaar. Met hen en echtgenoot woon ik in een niet zo hippe, maar wel gezellige en praktische buitenwijk van Den Haag.

Website: barbaraschrijft.nl | facebook.com/barbaraschrijft

1257 getoond, 27 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *