Robert de Haas opent Suze Robertson tentoonstelling

Afgelopen zondag heeft Robert de Haas, de voormalig directeur van de Rotterdamse Kunststichting, in Panorama Mesdag een grote overzichtstentoonstelling van werk van Haagse School schilderes Suze Robertson geopend.

Opening Suze Robertson tentoonstelling

Voorbezichtiging

Een paar dagen eerder mocht ik in klein gezelschap al een eerste blik werpen op de tentoonstelling.

In klein gezelschap van onder andere de 85 jarige kleindochter van Suze Robertson en de toekomstige directeur van Panorama Mesdag, Sander Uitdenboogaard, zagen we twee dagen voor de opening reeds de werken hangen.

De schilderijen en tekeningen kwamen mooi uit tegen de gekleurde muren van de tentoonstellingszalen.

Opening expositie

Zondag 15 december was er veel belangstelling voor de opening van de tentoonstelling. “We hebben iets goed te maken” begon Uitdenbogaard zijn introductie van Robert de Haas. “Suze Robertson was op vele manieren verbonden met de familie Mesdag en met Den Haag,  zij was net zo Haags als Panorama Mesdag maar had wel een probleem met de Scheveningse vissersjongens. Volgens Suze maakten deze haar het werken onmogelijk.”

Robert de Haas hield een interessant betoog over een onderwerp dat veelal te zien is in het werk  van Suze Robertson: eenvoudige boeren en arbeiders. Verder benadrukte hij dat je meer schilderijen van haar moet zien om te begrijpen wat haar heeft gedreven. Dat kan in Panorama Mesdag, er zijn drie zalen vol met schilderijen, pastels en tekeningen te bewonderen.

Over de indeling van de expositie vertelde De Haas dat de werken enigszins naar thema zijn opgehangen in de zalen. Hij roemt de variaties aan wit die de kunstenares heeft gebruikt, binnen een beperkt palet weet zij een veelheid van emoties op te roepen.

In 1984 was er een overzichtstentoonstelling van haar werk in het Haags Gemeentemuseum. Verder zijn er de laatste jaren nog exposities geweest in Dongen, Rijswijk en Eindhoven.

Er zijn  tekeningen te zien waarbij opvalt hoe trefzeker en met weinig middelen zij figuren heeft weten vast te leggen op het papier. Prachtig is de serie tekeningen van de zwarte Afrikaanse man in bournous, waarin zij met licht en schaduw speelt.

Over Suze Robertson

De schilderes heeft gekozen voor een leven in het teken van de kunst. Omdat zij geen twee dingen tegelijk goed kon doen, heeft zij haar toen 9 jarige dochter Sara bij een pleeggezin onder gebracht.

Suze’s eigen moeder stierf toen Suze 2 jaar oud was. Zij kreeg haar opvoeding op de kostschool van Elise van Calcar in Wassenaar. Toen zij 19 jaar oud was werd zij toegelaten op de Haagse Academie van Beeldende kunsten. Haar talent werd al vroeg ontdekt.

 

Van Gogh

In 1877 ging zij als tekenlerares aan de slag op een meisjesschool in Rotterdam. In de avonduren vervolgde zij haar studie aan de Rotterdamse Academie. Zij veroorzaakte een rel door te eisen dat vrouwen toegelaten moesten worden tot de klas van het naaktmodeltekenen. Hetgeen voor die tijd ongepast was voor meisjes. Op de zondagmiddagen nam zij in Wassenaar les bij Petrus van der Velden. Ook Vincent van Gogh was een bewonderaar van deze schilder. Zijn invloeden zien we terug in het werk van zowel Suze Robertson als in het werk van Van Gogh.

Na Rotterdam accepteerde zij een baan als tekenlerares in Amsterdam. Ook hier volgde zij lessen op de Academie. Zij kwam in contact met de groep Amsterdamse Joffers. In 1884 koos zij definitief voor het beroep van beeldend kunstenaar.

Zij keerde terug naar Den Haag en werd lid van kunstenaarsvereniging Pulchri. Zij  zorgde ervoor dat vrouwen aan de leestafel van Pulchri mochten plaatsnemen. Ze behoorde tot de groep schilders Breitner, Van Gogh en De Zwart.

Doorbraak

Suze Robertson verwierf definitief haar bekendheid met een tentoonstelling in het nieuwe filiaal van de Larensche Kunsthandel in Amsterdam. Ze verkoopt voor 10.000 gulden, een bijzonder hoog bedrag in die tijd. Charley Toorop noemt haar de belangrijkste kunstenares van de 19e eeuw.

Aan het eind van de opening van de tentoostelling was er een smakelijke lunch waarna er nog lang werd nagepraat over Suze Robertson en de Haagse schilderskunst door de aanwezigen.

De tentoonstelling in Panorama Mesdag is nog te bewonderen tot half maart 2014.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *