Verkeersslachtoffers – Elk ongeluk is er 1 teveel

Foto: gemeente Den Haag

Het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders is een goede maand onderweg.  Dat betekent dat ik mijzelf ook al een dikke maand wethouder van Mobiliteit, Cultuur en Strategie mag noemen. Voordat ik deze eervolle baan had, schreef ik al op dit blog, o.a. over mijn museumtour door Den Haag. Daarom wil ik graag hiermee doorgaan om hier te schrijven over zaken die in de stad op mijn portefeuilles spelen. Als eerste over het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.

Verkeersveiligheid

Ik trap af met iets wat me al jaren nauw aan het hart ligt, de verkeersveiligheid in onze stad. Steeds vaker gebeuren er ongelukken op de weg. In het gros van de gevallen gaat het slechts om blikschade maar niet zelden moeten er voetgangers, fietsers of automobilisten naar het ziekenhuis of loopt het zelfs fataal af.

Elke maandag bespreek ik met de afdeling mobiliteit op het stadhuis hun voorstellen om de oorzaken van elk ongeluk waar mogelijk aan te pakken. Altijd na een ongeluk gaan ambtenaren samen met de wijkagent de plek bekijken om te zien hoe een ongeluk heeft plaatsgevonden. Dit zijn vaak kleine ingrepen om een kruispunt net wat overzichtelijker te maken. Zo wordt soms een rijrichting gewijzigd of komt er een zebrapad.

Rotonde

Bij de inrichting van straten houden we daar sowieso rekening mee. Waar mogelijk leggen we bijvoorbeeld vrijliggende fietspaden aan. Onlangs kon ik in de raadscommissie het ontwerp van de nieuwe Rotonde op de kruising Prins Willemstraat – Duinstraat op Scheveningen bespreken. Iedereen die daar weleens komt weet dat dit voor geen enkele gebruiker een overzichtelijke en dus veilige plek was.

Keuzes maken

Verkeersveiligheid is echter wel een onderwerp waar heldere keuzes gemaakt moeten worden. Zo grijpen we de vernieuwing van het spoor op de Gevers Deynootweg aan om een vrijliggend fietspad aan te leggen, geen overbodige luxe op deze brede autoweg. Dat betekent echter wel dat er een strook met 40 parkeerplekken moet verdwijnen. Er zijn in de omgeving nu voldoende plekken nog beschikbaar maar ik snap dat het wel vervelend is de plekken voor je deur kwijt te raken. Maar dat is de keuze die wel gemaakt moet worden als je kiest voor verkeersveiligheid. Uiteraard gaan we met omwonenden in gesprek om te kijken of wellicht andere manieren van transport voor hen ook geschikt zouden zijn.

Op naar nul verkeersslachtoffers

Tot slot wil ik ook nog aangeven dat ook gedrag in het verkeer ontzettend belangrijk is bij verkeersveiligheid. Appen achter het stuur of op de fiets, te hard rijden met de auto of door rood rijden. We zullen op alles moeten sturen en handhaven. Wat ik heel belangrijk vind is dat iedereen ook zelf kijkt of hij of zij nog veilig de weg op kan.

Foto: gemeente Den Haag

Afgelopen maand was ik tweemaal bij een vaardigheden training voor ouderen in Bouwlust. Zij volgden een rijvaardigheidscursus met de auto en een e-bike training. Deze trainingen die gegeven worden door vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland zijn enorm populair in Den Haag.

 

Erg goed dat zoveel Hagenaars samen met het stadhuis en mijzelf “Een Punt willen maken van Nul verkeersslachtoffers!” Een ambitieus doel maar wat mij betreft zeker waard om voor te strijden!

Volgende keer een blog over mijn start op de Cultuurportefeuille. Daar heb ik al zoveel leuke mensen ontmoet, festivals meegemaakt, voorstellingen en tentoonstellingen bezocht, dat het heel moeilijk kiezen gaat worden waarover te schrijven.

Heb je vragen naar aanleiding van deze post over verkeersslachtoffers of een vraag over verkeer? Laat je reacties hieronder achter!

336 getoond, 182 bekeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om Spam en automatische reacties te voorkomen aub onderstaande beantwoorden *